Moody’s bekräftar Atrium Ljungberg Baa2 rating men ändrar utsikterna från stabila till negativa

Moody’s har mot bakgrund av stigande marknadsräntor och finansieringskostnader samt en bedömning om fallande fastighetspriser i marknaden beslutat att ändra Atrium Ljungbergs utsikter från stabila till negativa med motiveringen att såväl vår räntetäckningsgrad som belåningsgrad utmanas.

Nacka, 2023-04-05

Denna information är sådan information som Atrium Ljungberg AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 april 2023 kl. 10.45 CET.

Ulrika Danielsson, cfo Atrium Ljungberg, 070-647 12 61, ulrika.danielsson@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 60 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se