Moody’s bekräftar Atrium Ljungbergs rating, Baa2 med negative outlook

I april 2023 bekräftade Moody’s Atrium Ljungbergs rating på Baa2 men ändrade utsikterna från stabila till negativa. Moody’s har nu bekräftat oförändrad rating, dvs Baa2 med negative outlook.

Ratingen återspeglar den höga kvalitén i fastighets- och projektportföljen, en väldiversifierad kundstruktur, en stabil balansräkning och god finansiell position. Atrium Ljungberg eftersträvar en väldiversifierad finansiering avseende såväl finansieringskällor som löptider, varför ratingen är viktig.

– Att marknaden har tilltro till oss, förstår vår verksamhet och långsiktighet är en viktig förutsättning för framtida investeringar, säger Ulrika Danielsson, Atrium Ljungbergs CFO.

Nacka, 2023-12-19

Denna information är sådan information som Atrium Ljungberg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 december 2023 kl. 07:30 CET.

Ulrika Danielsson, cfo Atrium Ljungberg, 070-647 12 61, ulrika.danielsson@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 58 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 30 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se