Förstärkta fullkorn: en del av lösningen för förbättrat klimat och ökad global hälsa

Den globala konsumtionen av raffinerade spannmål är en bidragande orsak till kostrelaterade sjukdomar och brinstande näringsintag, produktionen av dem har dessutom ofta negativ inverkan på miljön. En lösning på problemet är förstärkta fullkorn*, en råvara med högre näringsvärde med färre råvaruinsatser, minskade växthusgasutsläpp samt mindre behov av mark och vatten, viket främjar biologisk mångfald och minskning av avskogning. Det visar rapporten “The Whole Truth About Whole Grains” från Boston Consulting Group (BCG).

Ny forskning fastslår att fullkorn kan spela en avgörande roll i att bekämpa miljöförstöring och förbättra global näringshälsa. I takt med att världen står inför ökande miljömässiga och hälsorelaterade utmaningar, pekar nya forskningsresultat på en effektiv lösning: förstärkta fullkorn. Dessa spannmål, som är berikade med vitaminer och mineraler, erbjuder en möjlighet att markant förbättra både planetens hälsa och människors näringsintag.

- Genom att övergå till produktion och konsumtion av förstärkta fullkorn kan vi hantera kritiska frågor som livsmedelssäkerhet, näringsbrist och miljöpåverkan, säger Malte Clausen, Partner & Associate Director, BCG.

Under det senaste decenniet har den globala konsumtionen av spannmål rört sig från fullkorn till allt större andel raffinerade produkter, vilket innebär att de viktigaste näringsämnena har avlägsnats. Denna process bidrar inte bara till brist på viktiga näringsämnen utan också till betydande miljömässig skada på grund av höga utsläpp av växthusgaser och intensivt bruk av land och vatten.

Förstärkta fullkorn kan däremot vara en effektiv motvikt. Dessa spannmål produceras med mindre råvaruinsats, vilket resulterar i minskade koldioxidutsläpp och en lägre miljöpåverkan samtidigt som de främjar biologisk mångfald och minskar avskogning.

- Vi står inför en global utmaning att kunna producera livsmedel åt en växande befolkning, utan att överskrida våra planetära gränser. Förstärkta fullkorn är inte bara ett steg i rätt riktning, de representerar en möjlig revolution inom vårt sätt att producera och konsumera mat, säger Malte Clausen.

Skiftet till ökad produktion av förstärkta fullkorn kan vara avgörande för att minska jordbrukets påverkan på miljön och samtidigt erbjuda högkvalitativ näring till världens befolkning. Det finns stor potential inom förstärkta fullkorn och det är hög tid för fler aktörer inom alla sektorer att börja agera på potentialen som förstärkta fullkorn erbjuder för en hållbar framtid.

Läs hela rapporten här.

*Förstärkta fullkorn är fullkornsprodukter som har berikats med ytterligare näringsämnen, vanligtvis vitaminer och mineraler, för att förbättra deras näringsprofil. Detta sker ofta genom en process där man tillsätter specifika mikronäringsämnen som inte naturligt förekommer i höga koncentrationer i spannmålen eller som kan ha förlorats under bearbetning. Berikning av fullkorn kan inkludera tillsättning av järn, folsyra, och B-vitaminer, vilka är viktiga för att förebygga näringsbrist och förbättra folkhälsan.

Målet med att förstärka fullkorn är att öka tillgången till viktiga näringsämnen för befolkningar där kosten inte alltid är tillräckligt näringsrik. Detta är särskilt viktigt i områden där kostrelaterade sjukdomar och näringsbrist är vanliga, vilket kan bidra till bättre hälsa och välmående.

Ulrika Engellau, presskontakt

Tel: 076 127 16 19

E-mail: engellau.ulrika@bcg.com

Taggar:

Den globala konsumtionen av raffinerade spannmål bidrar till kostrelaterade sjukdomar och undernäring, produktionen av dem har dessutom ofta negativ inverkan på miljön. En lösning på problemet är förstärkta fullkorn*, en råvara med högre näringsvärde med färre råvaruinsatser, minskade växthusgasutsläpp samt mindre behov av mark och vatten, viket främjar biologisk mångfald och minskning av avskogning. Det visar rapporten “The Whole Truth About Whole Grains” från Boston Consulting Group (BCG).

Genom att övergå till produktion och konsumtion av förstärkta fullkorn kan vi hantera kritiska frågor som livsmedelssäkerhet, näringsbrist och miljöpåverkan.
Malte Clausen, Partner & Associate Director, BCG.
Vi står inför en global utmaning att kunna producera livsmedel åt en växande befolkning, utan att överskrida våra planetära gränser. Förstärkta fullkorn är inte bara ett steg i rätt riktning, de representerar en möjlig revolution inom vårt sätt att producera och konsumera mat.
Malte Clausen, Partner & Associate Director, BCG.