Sveafastigheter säljer fastighet i Kalmar

Fastighetsfonden Sveafastigheter Sverige I har i december 2013 avyttrat ”Gamla Volvofabriken”, en fastighet belägen i anslutning till handelsområdet Hansa City i Kalmar.

Fastigheten har en total uthyrbar area på 60 000 kvm och omfattar hyresgäster inom handel, kontor, logistik och kommunal verksamhet, såsom Liljas Bil, Electra och Kalmar Läns Museum. Den nya ägaren är en investerargrupp med förankring i regionen.

Sveafastigheter köpte fastigheten och intilliggande markområde 2005 som en del i förvärvet av Kalmar Tech Park. Därefter har man i samarbete med P&E Förvaltning arbetat med förädling av fastigheten samt utveckling av handelsområdet Hansa City som invigdes 2006.

- Under vår innehavstid har vi målmedvetet arbetat med att förbättra fastigheten genom omfattande uthyrningar och hyresgästanpassningar. Det är nu ett strategiskt bra läge för oss att sälja fastigheten till en långsiktig förvaltare och därmed realisera ytterligare en del av fond I som startade 2003, säger Eric Bergström på Sveafastigheter.

Eric Bergström, Director, Stockholm, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 05, eric.bergstrom@sveafastigheter.se
Johanna Skogestig, Head of Investments Sweden, telefon +46 8 545 075 71, johanna.skogestig@sveafastigheter.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,3 miljarder euro. Företaget etablerade sin första fond, Sveafastigheter Sverige I, 2003 och sin andra fond, Sveafastigheter Fund II, 2006. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 M EUR i eget kapital.

Sveafastigheter har kontor i Stockholm och Helsingfors.