Delårsrapport I 13/14

Perioden 1 september 2013 – 30 november 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 0,2 (0) MSEK
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -4,8 (0,9) MSEK
  • Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick per den 30 november 2013 till 61 (19) MSEK

Väsentliga händelser under perioden

• Storägare ökade i Diamyd Medical

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Mer än hälften av patienterna behandlade i diabetesstudie med diabetesvaccinet Diamyd®
  • Diamyd Medical klargjorde medieuppgifter om diabetesstudie

VD har ordet

Diamyd Medical kunde inleda det nya året med att meddela att mer än hälften av de planerade totalt 60 patienterna i studien DIABGAD-1 har inkluderats. Barn och ungdomar som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes rekryteras som bäst till studien vid cirka tio barndiabeteskliniker runt om i Sverige. De sista patienterna förväntas inkluderas före sommaren 2014 och de första resultaten från studien planeras att kunna presenteras under 2015. Studien leds av professor Johnny Ludvigsson vid Linköpings Universitet.

I DIABGAD-1 kombinerar man vårt diabetesvaccin Diamyd® med det antiinflammatoriska läkemedlet ibuprofen och relativt höga doser av D-vitamin för att undersöka om behandlingen kan bevara patienternas egen insulinproduktion. Viss egen insulinproduktion minskar risken för både akuta och långsiktiga diabeteskomplikationer.

Sedan 2009 pågår även den svenska forskarinitierade studien, DiAPREV-IT, med syftet att utvärdera om diabetesvaccinet Diamyd® kan fördröja eller förhindra att barn med hög risk att få typ 1-diabetes utvecklar kliniska symtom på sjukdomen. Resultat från DiAPREVIT-studien väntas också under 2015.

Ytterligare forskarinitierade studier med diabetesvaccinet Diamyd® diskuteras med olika forskargrupper och nyproducerat diabetesvaccin finns nu omgående tillgängligt för nya studier. Bland annat planeras en studie i USA där Diamyd® är tänkt att kombineras med GABA. Kombinationen har visat goda resultat i prekliniska försök och bolaget har inlicensierat rättigheterna till användning av GABA vid diabetes och andra inflammationsrelaterade sjukdomar. Innan en ansökan för studien kan skickas in till amerikanska läkemedelsmyndigheten ska studieprotokollet och ett avtal mellan Diamyd Medical och forskarnas universitet finaliseras.

Professor Ludvigssons forskargrupp fortsätter arbetet med att analysera det omfattande material som samlades in i den tidigare europeiska fas III-studien och en tidigare svensk fas II-studie med Diamyd®. I december 2013 publicerade gruppen en vetenskaplig artikel avseende en analys av resultat från 148 svenska barn och ungdomar med typ 1-diabetes som deltagit i de tidigare studierna. Författarnas slutsats är att behandling med två doser av det GAD-baserade diabetesvaccinet är säkert och att det i jämförelse med placebo bevarar insulinproduktionen 30 månader efter behandling (GAD-treatment of children and adolescents with recent-onset Type 1 diabetes preserves residual insulin secretion after 30 months, Diabetes Metab Res Rev. 2013 Dec 3. Epub ahead of print). Sådana nya analyser, baserade på den gedigna databas med patientdata som Diamyd Medical byggt upp genom åren, bidrar till att stärka intresset för diabetesvaccinet och forskarinitierade studier med Diamyd®.

På årets andra börsdag steg Diamyd-aktien med drygt 30 procent under stor omsättning efter att en tidningsartikel om den så kallade TEDDY-studien fått stor spridning. I artikeln beskrevs TEDDY-studien där forskare noga följer tusentals barn från födseln för att se vilka som utvecklar typ 1-diabetes och vilka som inte gör det i syfte att ta reda på orsakerna bakom typ 1-diabetes. För att klargöra för aktiemarknaden att diabetesvaccinet Diamyd® inte prövas i TEDDY-studien gick bolaget ut med ett pressmeddelande varefter kursen föll tillbaka.

I december var jag i Lorne i Australien på den vetenskapliga IDS-konferensen som är dedikerad till forskning om diabetesimmunologi. Konferensen är ett utmärkt tillfälle att höra de senaste rönen och att nätverka med ledande forskare inom området. I sitt öppningsanförande beskrev doktor Jay Skyler hur nyckeln till att framgångsrikt behandla typ 1-diabetes kommer vara att angripa sjukdomen från flera håll samtidigt genom att kombinera olika läkemedel och att en autoantigen-specifik behandling som Diamyd® kommer att utgöra en avgörande komponent i framtida kombinationsterapier.

Stockholm den 22 januari 2014

Peter Zerhouni
vd Diamyd Medical AB (publ)

Väsentliga händelser under perioden

Storägare ökade i Diamyd Medical
Bertil Lindkvist ökade sitt innehav i Diamyd Medical. Bertil Lindkvists innehav i Diamyd Medical uppgick den

24 september 2013 till 2 979 286 B-aktier vilket motsvarar 15,1 procent av kapitalet och 10,5 procent av rösterna.

Väsentliga händelser efter periodens slut

Barn och ungdomar i åldrarna 10 till 18 år som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes rekryteras som bäst till en studie med diabetesvaccinet Diamyd® för att undersöka om behandlingen kan bevara patienternas egen insulinproduktion. Av de 60 patienter som rekryteras vid cirka tio barndiabeteskliniker i Sverige har mer än hälften behandlats.

Diamyd Medical klargjorde medieuppgifter om diabetesstudie
Den 2 januari 2014 publicerade Dagens Industri och många andra medier en artikel som ursprungligen kom från TT om TEDDY-studien som är en internationell multicenterstudie som syftar till att ta reda på orsakerna bakom typ 1-diabetes. Diamyd Medical klargjorde i ett pressmeddelande den 3 januari 2014 att Diamyd Medical inte har någon direkt koppling till TEDDY-studien som artikeln handlar om. Diamyd Medicals läkemedelskandidat Diamyd® prövas inte i TEDDY-studien.

*** För att läsa hela rapporten, vänligen besök www.diamyd.com, eller se bifogad PDF ***

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Zerhouni, vd Diamyd Medical AB (publ). Tel: 08-661 00 26

Diamyd Medical AB (publ), Kungsgatan 29, SE-111 56 Stockholm, Sverige
Tel: 08-661 00 26  Fax: 08-661 63 68  E-post: info@diamyd.com Org nr: 556242-3797

Notera: Detta dokument har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid skillnader mellan de två ska den svenska versionen gälla. Dokumentet innehåller vissa uppgifter om omvärld och framtid. Dessa uppgifter ska betraktas som enbart återspeglande rådande uppfattning. Inga garantier kan lämnas att dessa uppgifter är korrekta.