Diamyd genomför företrädesemission om cirka 21 miljoner SEK för att bredda diabetesportföljen

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Diamyd Medical har nyligen slutit ett nytt exklusivt licensavtal avseende terapeutisk användning av GABA vid diabetes och andra inflammationsrelaterade sjukdomar. För att finansiera utvecklingen av de nya rättigheterna har styrelsen för Diamyd Medical, med stöd av bemyndigande, beslutat om nyemission om 20,7 MSEK med företrädesrätt för Diamyd Medicals aktieägare. Varje befintlig aktie ger rätt att teckna en ny aktie. Teckningskursen är fastställd till 2,10 SEK per aktie. Anmälningsperioden kommer att inledas den 5 juni 2013 och pågår fram till och med den 20 juni 2013.

Bakgrund och motiv
Med anledning av att Diamyd Medical AB (”Diamyd” eller ”Bolaget”) nyligen har slutit ett exklusivt licensavtal med University of California (UCLA) avseende en patentportfölj på terapeutisk användning av GABA (gammaaminosmörsyra) vid diabetes och andra inflammationsrelaterade sjukdomar har styrelsen för Diamyd beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för Bolagets aktieägare.

- Det här är en offensiv nyemission som ökar möjligheterna att ta fram effektiva behandlingar mot diabetes och att göra nya utlicensieringsaffärer kring vår portfölj med immateriella rättigheter, säger Peter Zerhouni, vd för Diamyd Medical. Genom att bredda portföljen minskar vi dessutom risken i Bolaget.

Förutom att vara en viktig signalsubstans i centrala nervsystemet anses GABA ha en antiinflammatorisk effekt. GABA och GABA-agonister har därmed potentiell tillämpning vid flera inflammationsrelaterade sjukdomar, som till exempel både typ 1-diabetes och typ 2-diabetes, men även metabolt syndrom och ledgångsreumatism.

Forskargrupper vid flera ansedda universitet, som till exempel UCLA, Tufts University, University of Toronto, Uppsala universitet, Karolinska Institutet och Lunds universitet, har under de senaste åren oberoende av varandra visat på GABAs betydelse vid både typ 1-diabetes och typ 2-diabetes. GABA utövar både hämmande och uppreglerande effekter på beta- och alfacellerna i de Langerhanska öarna i bukspottkörteln och påverkar därigenom sockerbalansen i blodet. GABA kan också stimulera de insulinproducerande betacellernas tillväxt och förbättra deras överlevnad. En forskarinitierad klinisk studie oberoende av Diamyd Medical håller på att genomföras där GABA ges till nydiagnostiserade typ 1-diabetespatienter i syfte att bevara kroppens egen förmåga att göra insulin.

Diamyd Medicals nya licensavtal med UCLA omfattar bland annat en patentansökan på kombinationsterapi med GABA och GAD som är den aktiva substansen i Bolagets diabetesvaccin Diamyd®. Professorerna Tian och Kaufman vid UCLA har visat att GABA i kombination med GAD verkar synergistiskt i en djurmodell av typ 1-diabetes. Den dominerande hypotesen bland diabetesforskare idag är att nyckeln till att bota typ 1-diabetes är att angripa sjukdomen från flera håll samtidigt genom att kombinera olika läkemedel, alternativt att behandla innan sjukdomen brutit ut. Om patentansökan och kombinationsterapin godkänns kan licensen indirekt ge ett förlängt patentskydd på GAD till cirka 2030 i USA, Europa, och eventuellt andra delar av världen.

För att säkra medel till utvecklingen av de nya rättigheterna utan att inkräkta på den befintliga utvecklingsplanen för diabetesvaccinet Diamyd® har styrelsen beslutat att genomföra en företrädesemission om 20,7 MSEK, motsvarande maximalt 2,5 MEUR. Huvudägaren i Bolaget, Anders Essen-Möller, har förbundit sig att teckna aktier i nyemissionen upp till 21 procent av emissionsbeloppet, motsvarande cirka 4,3 MSEK.

Kort om Diamyd

Diamyd Medical är ett diabetesbolag som sedan 1994 utvecklar diabetesvaccinet Diamyd® och den aktiva substansen GAD som har potential att bli en avgörande pusselbit i den framtida lösningen för att förhindra, behandla eller bota typ 1-diabetes och andra former av autoimmun diabetes.

Diamyd har i egen regi kostnadseffektivt drivit utvecklingen av diabetesvaccinet till globala fas III-studier som ledde till ett av Sveriges största biotech-avtal någonsin.

I samband med en omstrukturering av före detta moderbolaget Mertiva, som tidigare hette Diamyd Medical och är noterat på Nasdaq OMX Small Cap-lista, knoppades dotterbolaget Diamyd Therapeutics av tillsammans med diabetesverksamheten och delades ut till aktieägarna i april 2013. Detta bolag övertog samtidigt namnet Diamyd Medical. Bolaget är kapitaliserat med cirka 50 MSEK.

Målet med utvecklingen av diabetesvaccinet Diamyd® och den aktiva substansen GAD är att kunna förhindra, fördröja eller stoppa den autoimmuna attacken som orsakar typ 1-diabetes och andra former av autoimmun diabetes för att rädda kroppens egen förmåga att göra insulin. Målsättningen är att Diamyd® och GAD ska kommersialiseras och bli en del av standardbehandlingen mot typ 1-diabetes och andra former av autoimmun diabetes.

Två svenska forskarinitierade fas II-studier med Diamyd® pågår för närvarande. En studie för att utvärdera om diabetesvaccinet kan förebygga typ 1-diabetes hos barn som har hög risk att utveckla sjukdomen samt en studie där man utvärderar om Diamyd® i kombination med relativt höga doser av D-vitamin och ibuprofen kan bevara kroppens egen förmåga till blodsockerkontroll hos barn och ungdomar som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes.

Förutom diabetesverksamheten och rättigheterna till diabetesvaccinet Diamyd® och GAD har Bolaget ett innehav motsvarande 10 procent i det amerikanska genterapibolaget Periphagen Holdings, Inc. Antalet aktier uppgår till 479 292 stycken A-aktier och 9 380 419 stycken B-aktier. B-aktien är listad på NASDAQ OMX First North.

Emissionsvillkor

Innehavare av befintliga aktier har företrädesrätt att teckna nya aktier i förhållande till det antal aktier de äger på avstämningsdagen den 4 juni 2013. Innehav av A-aktie ger rätt att teckna A-aktie och innehav av B-aktie ger rätt att teckna B-aktie. Varje befintlig aktie i Diamyd Medical berättigar till en (1) teckningsrätt. En (1) teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Teckningskursen är fastställd till 2,10 kronor per aktie. Nyemissionen avser sammantaget högst 9 859 711 aktier varav 479 292 A-aktier och 9 380 419 B-aktier. Vid full teckning av nyemissionen tillförs Bolaget ca 20,7 MSEK före emissionskostnader. Teckningsperioden löper från och med den 5 juni 2013 till och med den 20 juni 2013.

Eftersom det totala emissionsbeloppet understiger 2,5 MEUR kommer inte något prospekt att upprättas eller registreras hos Finansinspektionen.

Aktier som ej tecknas med företrädesrätt (med teckningsrätter) ska i första hand erbjudas till aktieägare som anmält sig för teckning av aktier utan företrädesrätt, där aktierna ska fördelas pro rata i förhållande till hur många aktier respektive aktieägare tecknat med stöd av företrädesrätt, därutöver erbjuds allmänheten att teckna aktier utan företrädesrätt.

Tidplan för företrädesemissionen

Sista handelsdag i B-aktien med rätt till deltagande i nyemissionen: 30 maj 2013

Första handelsdag i B-aktien utan rätt till deltagande i nyemissionen: 31 maj 2013

Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen: 4 juni 2013

Handel i teckningsrätter (för teckning av B-aktier): 7 juni till 17 juni 2013

Handel i betalade tecknade B-aktier (BTA): 7 juni 2013 till dess emissionen registreras vid Bolagsverket

Teckningstid i nyemissionen: 5 juni till 20 juni 2013

Viktig information

Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Zerhouni, vd Diamyd Medical AB
Tel: 08-661 00 26. E-post: press@diamyd.com

Diamyd Medical är ett svenskt diabetesbolag. Bolaget hette tidigare Diamyd Therapeutics och knoppades av från Mertiva AB (tidigare Diamyd Medical) i april 2013. Bolagets primära utvecklingsprojekt utgörs av det GAD-baserade diabetesvaccinet Diamyd®för behandling och prevention av autoimmun diabetes. Två svenska forskarinitierade fas II-studier med Diamyd®pågår för närvarande. En studie för att utvärdera om diabetesvaccinet kan förebygga typ 1-diabetes hos barn som har hög risk att utveckla sjukdomen samt en studie där man utvärderar om Diamyd®i kombination med relativt höga doser av D-vitamin och ibuprofen kan bevara kroppens egen förmåga till blodsockerkontroll hos barn och ungdomar som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes.

Diamyd Medical har även ett innehav i genterapibolaget Periphagen Holdings, Inc. (USA).

Diamyd Medicals B-aktie handlas på Nasdaq OMX First North sedan 20 maj 2013 under kortnamnet DMYD B. Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser. Mer information finns på bolagets hemsida; www.diamyd.com.

Kungsgatan 29, SE-111 56 Stockholm, Sverige. Tel: 08-661 00 26, Fax: 08-661 63 68
E-post: info@diamyd.com. Org. nr: 556242-3797.