Christian Hermelin slutar som VD under 2019

Efter nära 25 år på Fabege, varav de senaste 12 åren som VD och koncernchef har Christian Hermelin informerat Fabeges styrelse om att han har beslutat att lämna bolaget. För att säkerställa en smidig succession har Christian accepterat att kvarstå som VD till dess en efterträdare har tillträtt. Styrelsen kommer nu att initiera en rekryteringsprocess.

-          Christian Hermelin har genom sitt starka engagemang, sitt ledarskap och sin goda branschkännedom navigerat Fabege genom den globala finanskrisen samtidigt som han har utvecklat en tydlig och framgångsrik strategi som har stärkt Fabeges position. Christian lämnar ett starkt och stabilt fastighetsbolag med robust finansiell ställning. På styrelsens vägnar vill jag rikta ett varmt tack till Christian för hans värdefulla bidrag till Fabege under alla dessa år, säger Jan Litborn, styrelseordförande i Fabege.

-          Det har varit en inspirerande resa med Fabege och alla dessa fantastiska medarbetare. Det har länge varit en målsättning för mig att få jobba ihop med min bror Gustaf och nu får jag både den möjligheten och att helt fokusera på stadsutveckling som jag verkligen brinner för. Till dess att en ny Vd är på plats kommer jag att satsa helhjärtat på att Fabeges framgångsrika resa fortsätter, säger Christian Hermelin.

Denna information är sådan information som Fabege AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 december 2018 kl. 16:00 CET.

Jan Litborn, ordförande Fabege AB, tel 070-563 88 00
Christian Hermelin, VD Fabege AB, tel 073-387 18 25

Fabege är ett fastighetsbolag med fokus på stadsutveckling och kommersiella fastigheter. Vi utvecklar attraktiva och hållbara stadsdelar med moderna kontor, bostäder och ett brett utbud av service - tillsammans med strategiska partners. Både vårt perspektiv och ägande är långsiktigt och vår passion är att skapa rätt förutsättningar för alla som bor, verkar och vistas i våra områden. Vi finns på ett begränsat antal delmarknader med hög tillväxt i Stockholmsområdet. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information, vänligen besök oss på www.fabege.se