Fabege säljer 16 fastigheter för 1 350 Mkr

Fabege har avyttrat totalt 16 fastigheter, huvudsakligen utanför de prioriterade delmarknaderna Stockholms innerstad, Solna och Hammarby Sjöstad. Köpare är Profi Fastigheter II AB och köpeskillingen uppgår till 1 350 Mkr. Köparen tillträder den 12 januari 2011.

Fastigheterna omfattar drygt 110 000 kvm, bestående främst av kontor samt lager- och industrilokaler.

Försäljningen ger ett initialt resultat efter skatt om 70 Mkr som kommer att redovisas under fjärde kvartalet 2010.

–  Vi är mycket nöjda då vi genom denna affär frigör resurser att satsa i våra prioriterade områden. I och med detta har Fabege i princip renodlad beståndet till delmarknaderna Stockholms innerstad, Solna Business Park och Arenastaden i Solna samt Hammarby Sjöstad. För våra kunders räkning är det mycket tillfredställande att lämna över förvaltningen av fastigheterna till en annan mycket bra fastighetsägare, säger Klaus Hansen Vikström, chef för Affärsutveckling på Fabege.

Avyttrade fastigheter:
Lillsätra 3, Sätra, industri/lager,
8 519 kvm

Profi:
Profi äger och förvaltar fastigheter i Sveriges tillväxtregioner Stockholm, Göteborg och Malmö. Profi äger ett bestånd om över 200 000 kvm med lokaler för kontor, handel, bostäder, lager och industri. Investerare i verksamheten är bland annat Postens Pensionsstiftelse, Nobelstiftelsen, Kåpan Pensioner, Systembolagets Pensionsstiftelse, Akershus pensionsstiftelse och Trondheims pensionsstiftelse.

Denna information är sådan som Fabege AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 10.00 den 5 december 2010.

Fabege AB (publ) är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag med inriktning mot kommersiella lokaler och äger fastigheter till ett bokfört värde av 28,1 Mdkr. Fastighetsbeståndet, som är koncentrerat till Stockholmsregionen, har ett hyresvärde på helårsbasis uppgående till 2,2 Mdkr och en uthyrningsbar yta på 1,2 miljoner kvm. Fabege aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap-segmentet.