Förvaltningsrätten prövar ytterligare ärende rörande skatteflykt

Förvaltningsrätten prövar ytterligare ärende rörande skatteflykt för Fabege. Detta innebär en upptaxering om 856 Mkr och ett skattekrav om 240 Mkr. Den totala upptaxeringen, inklusive det nya ärendet, uppgår till 8 368 Mkr och ett sammanlagt skattekrav om 2 378 Mkr, inklusive skattetillägg. Samtliga affärer som Fabegekoncernen gjort med så kallad Hollandslösning är nu föremål för prövning.

Fabege bestrider Skatteverkets yrkande och anser i likhet med tidigare att försäljningarna redovisats och deklarerats enligt gällande regelverk. Denna uppfattning delas av externa jurister och skatterådgivare som har analyserat försäljningarna och Skatteverkets argumentation. Ingen reservering har gjorts i Fabeges balansräkning men beloppet betraktas, liksom i tidigare finansiella rapporter, tills vidare som en eventualförpliktelse.

Christian Hermelin, VD, Fabege, tel 08-555 148 25, 0733-87 18 25
Åsa Bergström, vVD och Ekonomi- och finanschef, tel 08-555 148 29, 0706-66 13 80

Denna information är sådan som Fabege AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 13.00 den 21 december 2011.

Fabege AB (publ) är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag med inriktning mot kommersiella lokaler och äger fastigheter till ett bokfört värde av 28,7 Mdkr. Fastighetsbeståndet, som är koncentrerat till Stockholmsregionen, har ett hyresvärde på helårsbasis uppgående till 2,1 Mdkr och en uthyrningsbar yta på 1,1 miljoner kvm. Fabegeaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap-segmentet.