Bröd bakat på bönor och rotfrukter – resultatet av Fazers senaste innovation

Rotfruktsbrödet är en helt ny typ av bröd bakat med bönor, rotfrukter, rostade kikärtor och äkta surdeg – ett genombrott för alla brödälskare. En tredjedel av vetemjölet har ersatts av rotfrukter och bönor. Något som gör brödet extra saftigt och gott med en lite matigare konsistens.

Brödet finns i två smaker: Rödbeta & morot samt Palsternacka & morot. Båda smaksättningarna innehåller en bas av vita kidneybönor. Man ser tydligt rotfrukterna i bröden och de är beströdda med en ny spännande topping av rostade, krossade kikärtor som ger en härlig smak och ett krispigt tuggmotstånd. Ett tips är att rosta brödet för en riktig smakupplevelse.

– Konsumenten har länge efterfrågat större variation i brödhyllan. Efter lång och intensiv utveckling är vi nu i mål med något som verkligen sticker ut – en helt ny typ av bröd med gröna härligheter och kolhydrater av hög kvalitet, säger Lisa Söderholm, Senior Brand & Category Manager på Fazer.

I jakten på nya goda bröd, utvecklar vi på Fazer hela tiden våra recept och vårt sortiment. Det senaste receptet är unikt. Det är det första brödet i butikshyllorna som är bakat på både bönor och rotfrukter. Mindre mjöl och mer ”grönt” ger ett betydligt mjukare och saftigare bröd, eftersom det finns mindre stärkelse från mjölet som kan åldras och göra brödet hårt och torrt.

– Efter flera års arbete kan vi nu presentera vårt goda Rotfruktsbröd. Både bönor och rotfrukter är sådant vi borde äta mer av, och vad är härligare än att få allt i ett riktigt gott bröd, säger Andreas Ulinder, produktutvecklingschef på Fazer.

Rotfruktstrenden har fått fäste inom livsmedelsbranschen och nu tar den fart inom brödbranschen också. Fazer visar vägen.

Fazer Rotfruktsbröd lanseras i dagligvaruhandeln vecka 4. En förpackning innehåller sex skivade portionsbröd och cirkapriset är 27 kronor.

För mer information, vänligen kontakta: Lisa Söderholm, Senior Brand & Category Manager, Fazer
tel: 08-470 73 08, e-post: lisa.soderholm@fazer.com

Fazer

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer är ett av de ledande bageriföretagen i Sverige och Ryssland och ledande i Finland. Vi erbjuder produkter inom bröd och bakverk. I Sverige finns sex bagerier och ett 20-tal brödbutiker. Populära produkter är Rund & God, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Läs mer påwww.fazer.se.

Taggar: