Eleverna i Rösjöskolan bäst på att minska matsvinn

54 procent, så mycket har eleverna i Rösjöskolan i Täby lyckats minska sitt matsvinn med de senaste två veckorna. Tack vare den lysande prestationen får nu eleverna i vinnarskolan komponera en valfri meny för en vecka. Dessutom kommer ett bidrag på 14 000 kronor att ges till SOS Barnbyar.

De senaste två veckorna har 58 av Amicas skolrestauranger i Mälardalen och Skåneregionen deltagit i tävlingen ”Mata inte sopmonstret” som gått ut på att minska matsvinnet i skolan så mycket som möjligt. Syftet med tävlingen är att engagera eleverna att inte kasta mat i onödan. Vinnare av tävlingen blev Rösjöskolan i Täby som lyckades minska sitt med över 50 procent.

De tre skolorna som lyckades minska sitt svinn mest kommer alla från Stockholmsområdet. På andra plats i tävlingen kom Råsundaskolan i Solna, tätt följd av Igelbodaskolan i Saltsjöbaden.

– Jag vill gratulera alla elever på Rösjöskolan, de har varit otroligt duktiga Den här tävlingen visar hur enkelt det är att motivera elever att tänka på hur mycket mat de lägger upp på sina tallrikar. Genom att inte behöva slänga lika stora mängder mat har eleverna lyckats minska svinnet med mer än hälften. Det är en fantastisk bedrift, säger Anette Björnlund, marknadsdirektör på Fazer Food Services.

De 20 skolorna som lyckades bäst i tävlingen har totalt lyckats minska svinnet med 23 procent, vilket motsvarar 70 kilo per dag. Varje kilo minskat matsvinn bland de 20 bästa skolorna har nu omvandlats till ett bidrag på 200 kronor till SOS Barnbyar, vilket innebär en totalsumma på 14 000 kronor. Dessutom får eleverna på vinnarskolan komponera en valfri meny för en vecka i sin matsal.

För mer information vänligen kontakta:

Anette Björnlund, marknadsdirektör Fazer Food Services

Telefon: 08-470 73 65, mobil: 070-691 50 36, e-post: anette.bjorklund@fazer.com

Sofia Liljefors-Edlund, Kommunikationsdirektör Fazer Sverige

Telefon: 08-470 72 72, mobil: 070-202 62 25, e-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Fazer firar 120-årsjubileum och idag, fyra generationer senare, är Fazer fortsatt familjeägt och missionen densamma – att skapa smakupplevelser. Fazer-koncernen har affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster, bageri- och konfektyrprodukter. Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. Verksamhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda, varav 3 400 i Sverige.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och i Baltikum. I Sverige serverar Fazer Food Services närmare 80 000 måltider dagligen, de flesta under varumärket Amica. Våra cirka 220 enheter finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården. Omsättningen är ca 1,5 miljarder kronor och antalet anställda 1600. I oktober 2012 tävlar Fazer Culinary Team i matolympiaden i Erfurt. Läs mer på www.fazer.se

Taggar: