Fackliga förhandlingar inom Fazer Bageri avslutade

Fazer Bageri Sverige aviserade i januari ett generellt besparingsprogram med syfte att skapa ett långsiktigt starkt och lönsamt bageriföretag. En del av besparingarna innebar ett förslag om nedläggning av bageriet i Lövånger. Förhandlingar med de berörda fackförbunden är nu avslutade och beslut om nedläggning har fastställts.

Idag informerades Fazers medarbetare i Lövånger att de fackliga förhandlingar som inleddes i februari har avslutats. Fazer kommer gå vidare och genomföra nedläggningen av bageriet.

Bakningen i Lövånger kommer succesivt att trappas ner och beräknas pågå till slutet av året. Delar av produktionen kommer att flyttas till Fazers bageri i Umeå. Beslutet innebär att 60 medarbetare i Lövånger sägs upp.

-          Det är ett mycket tungt besked som vi har gett till våra medarbetare idag. Bageriet har en viktig roll i Hökmark och vi vet att många är besvikna. Vårt mål är att nu avsluta på bästa sätt och stötta medarbetarna på bageriet, säger Jörgen Sköld, Supply Chain director Fazer Bageri Sverige.

För mer information, vänliga kontakta:
Jörgen Sköld, Supply Chain director
E-post:
jorgen.skold@fazer.com

Journalistkontakt:
Cecili
a Ericson, kommunikationsansvarig
E-post:
cecilia.ericson@fazer.com

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: