Fazer firar sin måltidstjänstverksamhets rötter tillsammans med Lotta Svärd-stiftelsen

År 1944 grundades Työmaahuolto, som skötte bespisningen på de efterkrigstida byggarbetsplatserna i Finland med lottornas stora erfarenhet. Lottornas kunskap förflyttades genom företagsförvärv på 1970-talet till Fazer och Amica-restaurangerna. Den 23 november 2014 har det gått exakt 70 år sedan lottaorganisationen upplöstes i Finland.

Fazer Food Services firar bespisninglottornas arbete

Fazers historia började då Karl Fazer öppnade sitt fransk-ryska konditori i Helsingfors. Restaurangerna blev en betydande del av Fazers verksamhet, då Fazer Catering (nuvarande Fazer Food Services) grundades år 1976. År 1978 köpte Fazer Työmaahuolto, som var banbrytare inom måltidstjänster för företag i Finland.

”Fazers kompetens inom måltidstjänster började med Lotta Svärd-organisationens utspisningsverksamhet. Under självständighetsveckan firar vi bespisningslottornas arbete och Lotta Svärd-organisationen; vår verksamhets rötter”, berättar Jaana Korhola, verkställande direktör för Fazer Food Services i Finland.

Föreningen Työmaahuolto grundades år 1944 för att arrangera bespisningen på arbetsplatserna, där man sysselsatte männen som befriats från krigstjänst. På Työmaahuolto arbetade de tidigare lottorna, och deras kunskap överfördes till Fazer i slutet av 1970-talet då företaget köpte Työmaahuoltos affärsverksamhet. Under 120 års tid har Fazers restaurangverksamhet vuxit och finns nu i fyra länder. I Finland är restaurangerna mest kända under varumärket Amica.

Självständighetsdagen till ära: Fazers Lottameny

Fazer Food Services och Amica-restaurangerna firar bespisningslottornas arbete och Lotta Svärd-organisationen, då lottornas kunnande och pionjärskap skapade grunden för måltidstjänsterna.

Under självständighetsveckan har Amica-personalrestauranger möjlighet att erbjuda en Lottameny som ett av lunchalternativen. Lottamenyn, som skapats av Fazer Food Services produktutveckling, är en moderniserad historisk smakresa som grundar sig på den efterkrigstida receptiken.

Fazers Lottameny
Nässelsoppa
Pulled pork i dillsås
Kokt potatis
Rostade honungsrödbetor
Ättiksgurka och riven morot
Lingonkräm och havrefras

Recept för hemmakockarna publiceras på nätet under självständighetsveckan: www.amica.fi

Självständighetsfest i Kulosaaren yhteiskoulu

Firandet kulminerar i evenemanget i Kulosaaren yhteiskoulu 5.12 kl. 9-10.30, där Lottamenyn serveras. Media är välkommen.

I evenemanget deltar
Kulosaaren yhteiskoulu
Fazer Food Services
Lotta Svärd Stiftelsen
Lottamuséet
Elo-säätiö
Undervisningsminister Krista Kiuru

Ytterligare information och anmälningar senast 27.11.2014: viestinta.fazerfoodservices@fazer.com.

Fazers måltidstjänster

Restaurangverksamheten blev en betydande del av Fazers verksamhet då Fazer Catering (nuvarande Fazer Food Services) grundades år 1976. Företagets bransch var ”skötsel av företagsrestauranger och tillverkning av frysta måltider”. Den första restaurangen öppnades i Akavahuset i Helsingfors. Kundfokusering, kvalitet och internationella trender betonades i verksamheten från allra första början. Det är ändå få som känner till att en stor del av Fazers måltidstjänstkunnande är ett arv från de finländska lottorna.

År 1978 köpte Fazer Työmaahuolto, som var banbrytaren inom måltidstjänster för företag. I slutet av 1970-talet hade Fazer Catering över 700 anställda, varav cirka 600 var fast anställda. Genom företagsförvärvet och i synnerhet personalen som följde med till Fazer förflyttades också en enorm kunskapsreserv, som hade utvecklats sedan Työmaahuolto ry grundades.

Nuförtiden erbjuder Fazer Food Services god mat och kundanpassade servicelösningar. I Finland serveras dagligen 130 000 måltider. Till serviceutbudet hör bland annat företagsrestauranger inom den privata och offentliga sektorn, studentrestauranger, kongress-, mötes- och beställningsrestauranger samt måltidstjänster i skolor och offentliga inrättningar. Vid sidan om lunchen erbjuds mångsidiga kundanpassade lösningar som stöder välbefinnandet och god, omväxlande och näringsrik mat också som take-away. Fazer erbjuder också sina kunder representationsservering av utmärkt kvalitet.

Ytterligare information:
Fazers historia och arv: fazergroup.com/sv/om-oss/history--heritage/fazers-know-how-in-food-services-is-inherited-from-ladies-who-served-as-caterers-during-the-war/, #suomalaistahyvää, #fazerintarina
Bild som lämpar sig för tryck av bespisningslottor: www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, ”Muonituslottia”. Lottamuseo skall nämnas vid publicering.

Fazers historia:
Liisa Eerola, partnerskapschef, Fazer-koncernen, tel. 044 710 8860
Evenemanget i Kulosaaren yhteiskoulu:
Laura Tötterman, informatör, Fazer Food Services, p. 044 711 9550

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Seija Kurunmäki, direktör, ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, tel. 0400 460 894, seija.kurunmaki@elo-saatio.fi

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser