Fazer investerar 400 miljoner i produktion av xylitol med havre som råvara

Fazer går i bräschen för en växtbaserad innovation där havreskal används som råvara i xylitolproduktion. Havreskal som är en biprodukt i malningsprocessen kombineras med spjutspetsteknologi för produktion av xylitol. Marknaden för xylitol förväntas öka och Fazer riktar in sig på tillväxt i Nordeuropa och på övriga marknader med denna nya produkt.

Fazer fortsätter att utveckla sin verksamhet och investerar ca 400 miljoner kronor i en ny anläggning med fokus på havreskal som råvara och en ingång till xylitolmarknaden. Investeringen kommer att stärka Fazers position som föregångare inom värdeskapande havreprodukter. Stora mängder havreskal utvinns som en biprodukt inom Fazers malningsprocess. Havreskal innehåller xylos som kan användas för framställning av xylitol.

”Vi tror att xylitol från växtbaserad nordisk råvara skapar stort intresse hos kunder i norra Europa, ja till och med globalt. Här har vi nu en innovation inom cirkulär ekonomi och som med patenterad teknologi erbjuder konsumenten hälsosamma val. Det glädjer mig att möjligheten finns att längre fram även kunna tillvarata havreskalen från vår kvarn i Lidköping i denna produktion.”, säger Mats Liedholm, vd Fazer Sverige.

Växtbaserade produkter är strategiska tillväxtområden

Fazer investerar i utveckling av nya produktionsteknologier och tjänster. Att producera xylitol från havreskal är en helt ny innovativ teknologi. Hela produktionsprocessen är unik eftersom man hittills inte kunnat dra nytta av den unika råvaran i kommersiellt syfte. I nuvarande produktion har man till stor del använt havreskal inom energiproduktion.

Xylitolanläggningen byggs bredvid Fazers havrekvarn i Lahti och blir den första xylitolfabriken i världen som integreras bakåt i produktionskedjan. Fabriken kommer att producera många olika former av xylitol och stötta marknadens behov av mat och kosmetik samt förse läkemedelsindustrin.

Xylitolmarknaden växer

Moderna konsumenter söker efter hälsosammare alternativ och många vill ersätta det tillsatta raffinerade socket. Xylitol har stor potential för framtida produktutveckling. Xylitolmarknaden växer och Fazer siktar på att bli enda tillverkare av xylitol från växtbaserad råvara av finskt ursprung. Fazer är ensamma om att producera tuggummi i Finland.

Nyheten om Fazers investering i ny anläggning i Lahti publicerades tidigare i år. De största investeringarna kommer att genomföras 2019-2020 och skapa ca 30 nya jobb. Byggandet påbörjades i februari 2019.

Fazer siktar in sig på Nordeuropa och övriga marknader

Hållbarhet är en konstant växande trend och konsumenter blir allt mer intresserade av växtbaserade lösningar. Fazer utvecklar sin verksamhet och produktportfölj med specifikt fokus på tillväxt och konsumenttrender. Fazers mål är att transformeras till ett modernt hållbart livsmedelsföretag. I linje med företagsstrategin riktar bolaget in sig på tillväxt inom Nordeuropa och övriga marknader. Investeringen i Lahti stöder detta mål. Xylitolfabriken kommer att höra till affärsområdet Fazer Lifestyle Foods.

Under de senaste tre åren har Fazer totalt investerat cirka 195 miljoner euro (närmare 2 miljarder kronor), varav 136 miljoner euro i Finland.

Snabbfakta om xylitol

• Industriell produktion av xylitol är en finländsk innovation
  • Den industriella produktionen startade i Finland 1975
  • Populäraste xylitolprodukter är tuggummi och pastiller
  • Xylitol är ett sötningsmedel framställt ur xylos som finns i vissa träd och växter, t.ex. björk, bok, majs och bär
  • Xylitol har lågt kaloriinnehåll (60 % av kaloriinnehållet i socker) men är lika sött som socker
  • Xylitol har ett hälsopåstående godkänt av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA)
  • Daglig användning av xylitol för att minska risken för karies, rekommenderas av många tandläkarförbund världen över

För mer information, vänligen kontakta:
Christine Kullgren tf. Kommunikationsdirektör, Fazer Sverige, 073 062 32 13, christine.kullgren@fazer.com

Mats Liedholm, VD, Fazer Sverige, 072 211 40 85, mats.liedholm@fazer.com

Fazer-koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första café, med en mission att skapa mat med mening – och passion för att skapa stunder av glädje för alla omkring honom. Detta blev Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt, familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider och mjölkfria produkter, on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgångar grundas på Karl Fazers vision, värderingar och vågade kreativitet, hög kvalitet på produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till ca 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer baserade på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar:

Industriell produktion av xylitol är en finländsk innovation
Den industriella produktionen startade i Finland 1975
Twittra det här
Populäraste xylitolprodukter är tuggummi och pastiller
Twittra det här
Xylitol har lågt kaloriinnehåll (60 % av kaloriinnehållet i socker) men är lika sött som socker

Citat

Mats Liedholm, vd Fazer Sverige.