• Fazer Group/

Fazers bröllopstårttasting hjälper brudparen att hitta den rätta - Fazer utmanar alla att tävla om den vackraste tårtan sommaren 2015

Fazer inleder i januari en serie tastingevenemang för bröllopstårtor, där de kommande brudparen och andra viktiga smakdomare får smaka på säsongens bröllopstårtor med kaffe och bubbel. Meningen med tastingevenemangen, som arrangeras under hela våren 2015 i det anrika Karl Fazer Café på Glogatan, är att hjälpa brudparen att hitta just den rätta bröllopstårtan för deras eget bröllop med hjälp av Fazers konditorimästare.

Inför bröllopet måste brudparet fundera över mycket och fatta otaliga beslut innan den viktiga dagen kommer. Valet av bröllopstårta är en av festens viktigaste detaljer. Den måste vara både vacker och god, falla både brudparet och gästerna i smaken och passa in i festens atmosfär.

”Det finns så många slags bröllopstårtor och råvaror, att brudparet inte alltid ens kommit att tänka på vilka alternativ det finns. Under tårttastingen får brudparen bekanta sig med olika typer av tårtor, smaka på nya smakpar, utmana Fazers yrkeskunniga konditorer och betygsätta vilka tårtor som passar just dem bäst”, berättar konditorimästare Eero Paulamäki på Karl Fazer Café.

I djungeln av smakupplevelser och val vill Fazer göra valet av tårta litet enklare genom att under våren arrangera tastingevenemang för bröllopstårtor en gång i månaden. Under tastingen får deltagarna smaka på sex olika bröllopstårtor.

Man kan även vidareutveckla Karl Fazer Cafés tårtor enligt egna önskemål genom att till exempel byta fyllning, glasyr eller dekorationer. Man kan också planera en helt egen, unik tårta i samarbete med konditorn.

Tårttrenderna varierar, men vissa saker består år efter år.

”Just nu är bekanta och rena smaker samt inhemska råvaror, som finländska bär, populära. Det är också vanligt att man vill ha glutenfria produkter, och därför går många av våra tårtor att baka också utan gluten. Chokladen är en ständig favorit, år efter år, såväl mörk choklad som mjölkchoklad och vit choklad. Brudparen uppskattar bröllopstårtor som gjorts för hand från början till slut, och kraven höjs i fråga om tårtorna”, beskriver Eero Paulamäki.

Då man planerar bröllop lönar det sig att skriva upp bröllopstårtan på to do-listan så tidigt som möjligt.

”Jag rekommenderar alltid brudparen att reservera tårtan redan i det skedet, då plats och datum för bröllopet är bestämt. Då behöver man inte ännu veta vilken smak eller vilket utseende tårtan ska ha eller vilka råvaror som ska användas – bara från vilket konditori den ska komma. Under sommarens hektiska bröllopshelger hinner konditorerna bara göra en begränsad mängd handgjorda bröllopstårtor, och därför är det viktigt att reservera sin i tid”, säger Eero Paulamäki.

Tasting-bröllopstårtorna:

Champagne
Champagnemousse, jordgubbscremeaux, jordgubbskompott, mandelbotten med citron
Laktosfri

White Chocolate
Vitchokladmousse, rabarber-jordgubbsgelé smaksatt med apelsin

Milk Chocolate
Mjölkchokladmousse, krusbärscremeaux, kexbotten med råg

Dark Chocolate
Mörk chokladmousse, halloncremeaux, hallongelé, chokladbotten
Laktosfri

Pineapple-Coconut
Ananasmousse, svartpepparcréme, kokos-marängbotten
Låg laktoshalt, glutenfri

Red Velvet
Halloncremeaux, mjölkchokladpudding
Låg laktoshalt

Största delen av tårtorna kan också bakas som glutenfria versioner och vid behov kan man också göra dem mjölkfria.

Drömtårta som pris i tårtutmaningen

Fazer utmanar alla som beställt sin skräddarsydda tårta 1.5.–31.8. att delta i en tårttävling. För att delta i tävlingen ska den som ha beställt tårtan fota den och skriva en sammanfattning där man beskriver tårtans smaker, struktur och annan relevant information. Fotot och informationen skickas in under utsatt tid till adressen kakkuhaaste@fazer.com. Bilderna publiceras på Fazers nätsidor, Facebook och i Fazers caféer, och allmänheten får rösta fram den vackraste tårtan. Den som vinner tävlingen får tillbaka inköpspriset för tårtan.

Konditorimästarens tips för att välja bröllopstårta:

1. Tänk först på vad ni ska äta på bröllopet! Är huvudrätten en traditionell, stadig måltid, buffet eller en lätt festmåltid? Till en stadig huvudrätt passar en lätt tårta, och tvärtom.
  2. Var äts måltiden? Om gästerna äter stående, i cocktail-stil, är det inte värt att bygga upp en komplicerad tårta. Om måltiden äts vid dukade bord kan också tårtan ha flera dimensioner.
  3. Finns det en temafärg? Också tårtan kan färgas enligt temafärgen – och det påverkar också valet av råvaror.
  4. Vilka smaker tycker brudparet om? Choklad eller bär? Luftigt eller saftigt?
  5. Vilken årstid står bröllopet? Under sommarmånaderna kan man gärna undvika råvaror som lätt smälter eller far illa. På sommaren är det gott med lättare smaker. På höst- och vinterbröllop smakar starkare chokladsmaker gott.
  6. Kom ihåg specialdieterna! Redan om det finns några celiakier eller personer som följer en glutenfri diet bland gästerna är det bäst att göra bröllopstårtan helt glutenfri. Kolla också andra överkänsligheter, som laktos och nötallergi.

Reservera plats på tastingen! 20 personer ryms med per evenemang. Deltagaravgiften för den läckra tastingen är 10 euro, 14 euro om man också vill ha mousserande vin. Att delta i tastingen innebär inte att man behöver beställa en bröllopstårta. Antalet platser är begränsat, reservera plats för ditt sällskap i god tid. Ytterligare information och anmälningar på adressen www.fazer.fi/kakkutasting

Ytterligare information (på finska):

www.fazer.fi/kakkutasting
www.fazer.fi/kakkuhaaste
www.fazer.fi/karlfazercafe
#fazercafe, #tastedreaming, #kakkutasting

Laura Tötterman, kommunikation, Fazer-koncernen, tel. 044 711 9550

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Bilder som lämpar sig för tryck:
www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press” ”Karl Fazer Café”

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser