Fazers fullkornsexpertis färgar höstens brödhyllor

Fazer har marknadens största sortiment av mörka bröd där fullkorn är en central del. Statistik från Brödinstitutet visar att svenskarnas vilja att äta mer fullkorn ökar. Men en ökad medvetenhet till trots äter nio av tio för lite fullkorn i förhållande till Livsmedelsverkets rekommendationer*. Eftersom bröd både är en god och smart källa till fullkorn vill Fazer påminna om dess positiva hälsoeffekter under hösten.

Många förknippar fullkorn och fiber med positiva hälsoeffekter, men då begreppen är lätta att blanda ihop, och forskningen ständigt uppdateras har Fazer samlat information om dess hälsoeffekter, samt allmänna fakta kring mat & hälsa på kunskapsportalen Använd hjärnan fazer.se/anvandhjarnan

På sajten kan konsumenten bland annat hämta kunskap om rågens hälsofördelar. Fazer har många populära surdegsbröd på fullkornsråg som Rågkusar, Rågeko och Rågform, och ett tips att uppfylla sin fullkornskvot på 70-90 g per dag kan vara att äta några skivor rågbröd, då råg är ett av våra mest fiberrika råvaror. På Använd hjärnan finns inspiration på hur de används bäst som ingrediens i en riktig festmåltid.

- På sajten kan konsumenten hämta kunskap om kost och hälsa i allmänhet, och just nu särskilt om fullkornets hälsofördelar. Vår kampanj ”Den fullkornstid nu kommer” är en liten påminnelse i all välmening och ett sätt att berätta att det finns mycket matnyttig information att hämta på vår portal Använd hjärnan, säger Lisa Söderholm, ansvarig för Använd hjärnan på Fazer Bageri.

Kampanjen ”Den fullkornstid nu kommer” möter konsumenten i butik under vecka 37 till 40.

* http://www.brodinstitutet.se/wp-content/uploads/2018/02/Brödundersökning-1-feb-Brödinstitutet-och-United-Minds.pdf

Recept

Tänk så gott - mackan

En vegetarisk macka med medelhavssmaker, full med kvalitetskolhydrater. Frökusen är ett bröd som är rikt på solrosfrön, som i sin tur är rikt på protein och bra fetter. Med bra pålägg blir brödet ännu godare och sundare.

Du behöver:
1 Frökuse
Grönkålsblad
2 msk färdig hummus av kikärter
Rivet citronskal
Soltorkade tomater eller grillad paprika, strimlad
Getost eller fårost, smulad
Svartpeppar

Så här gör du:
Blanda i lite rivet citronskal i hummusen för friskare smak. Bred hummusen på brödet. Lägg på grönkålsblad, tunna strimlor av soltorkade tomater/grillad paprika och smula lite getost eller fårost över. Peppra.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Lilljeforss, kommunikationsansvarig Fazer Sverige
Telefon: + 46(0) 72 526 49 91
E-post: cecilia.lilljeforss@fazer.com

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: