Fazers nya bröd bakade med bönor - gott för hälsan och naturen

Nu lanseras två osötade nyheter inom Fazers brödsortiment 1/3 Grönt. Denna gång står klimatsmarta bönor och söt palsternacka i fokus. Bönor är rika på protein, vitaminer, mineraler och antioxidanter medan palsternacka bidrar med naturlig sötma. Båda nyheterna består av en tredjedel grönsaker som ersätter delar av vetemjölet och ger saftiga och välsmakande bröd. Fazer startade konceptet 1/3 Grönt år 2015 med att lansera sina första rotfruktsbröd. De har sedan dess har blivit mångas favoriter i brödhyllan och har även prisbelönats av Gama Awards för sin innovationsnivå.

– Bönor är baljväxter och har en unik näringssammansättning. Med sitt rika innehåll på protein och fiber räknas de som kvalitetskolhydrater och kan bidra till ett stabilare blodsocker. Genom att baka med bönmjöl så har vi skapat ett unikt recept som ger riktigt goda superbröd. Det ger en längre mättnadskänsla, samtidigt som det är fullmatat med vitaminer, mineraler och antioxidanter, säger Ulrika Gunnerud, Senior Research Manager.

Bönkaka är ett osötat ljust portionsbröd som innehåller 33 % grönt och mindre vetemjöl. Av dessa 33% är 14 % kidneybönor och 19 % palsternacka. Brödet har en hög proteinhalt och är dessutom mjölkfritt. Brödets vikt är 375g och cirkapris är 22,90 kr.

Bönbröd är ett osötat skivat lantbröd som innehåller 33 % grönt och mindre vetemjöl. Av dessa 33 % är 16 % kidneybönor och 17 % palsternacka. Brödet har en hög proteinhalt och är bestrött med durumvetemjöl. Vikten är 540g och cirkapris är 25,90 kr

Fazers 1/3 Grönt-sortiment innehåller sedan tidigare portionsbröden ”Palsternacka Morot” och ”Rödbeta Morot”, samt ”Lantbröd med Palsternacka Morot”. Försäljningen i butik ökade med 20 % under 2016 jämfört med 2015 (källa: Nielsen, antal bröd YTD, v 51 2016).

Presskontakt
Sofia Liljefors-Edlund, Communications Director +46 70 202 6225 / sofia.liljefors-edlund@fazer.com
Följ oss på Fazers pressrum: http://news.cision.com/se/fazer-sverige

För produktprov och pressbilder
Ellen Asker, marknadskoordinator Fazer Bageri Sverige. +46 70 221 7149 / ellen.asker@fazer.com

Fazer
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer är ett av de ledande bageriföretagen i Sverige och Ryssland och ledande i Finland. Vi erbjuder produkter inom bröd och bakverk. I Sverige finns sju bagerier och ett 30-tal brödbutiker. Populära produkter är Fazer Rotfruktsbröd, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar:

Citat