Fazers Ögon Cacao återfår sin klassiska design

​Fazers kakao har sedan femtiotalet prytts av Olle Eksells välkända ögon men haft flera olika utföranden och design. Efter stor efterfrågan väljer Fazer nu att ta tillbaks den klassiska och välkända förpackningen i retrofärgerna brun och gulbeige.

Ögon Cacao har sålts i Sverige sedan 1899 och fick strax efter sekelskiftet sitt namn och symbol – ett par ögon. Sedan dess har förpackningen haft olika utseenden och 1956 formgav Olle Eksell de välkända ögonen som kommit att bli en stark symbol för varumärket. Efter två år med ett mer sobert utseende på förpackningen går Fazer tillbaka till den tidigare designen där ögonen framträder tydligare mot brun bakgrund och med gulbeigt lock.

-  Vi har märkt att inte bara ögonen utan också de klassiska bruna och gulbeiga färgerna är starkt förknippad med varumärket Ögon. Sedan vi införde en ny design har vi noterat en stor efterfrågan på det mer traditionella utförandet och väljer därför att lyssna på konsumenterna och ta tillbaks den omtyckta designen, säger Pernilla Jansson, Shopper Marketing Manager, Fazer konfektyr i Sverige.

Det är bara förpackningen som ändras, kakaon är den samma. Utöver kakao säljer Fazer Ögon även block- och bakchoklad, bakpulver och vaniljsocker för hemmakonditorn.

Kuriosa om Fazer Ögon Cacao

• 1899 sålde Mazetti, dåvarande Malmö Choklad- och Konfektyrfabrik, kakaon i lösvikt.
  • 1904 började Mazetti sälja sin finaste kakao i förseglade påsar. För att hindra kopior användes ett ögonpar på produkter och i reklamen.
  • Ögonen blev synonyma med kakaon och 1906 föddes namnet Mazettis Ögon Cacao.
  • 1910 började man använda ögonen på alla förpackningar. "Se med Edra egna ögon att Ni får Mazettis ögon" var en reklamslogan.
  • 1956 utlystes en tävling för att skapa ett enhetligt varumärke. Olle Eksell formgav sina stiliserade ögon som än idag pryder Fazer Ögons produkter.
  • År 1975 köptes Mazetti av Fazer och Ögon finns sedan dess i Fazers starka produktportfölj.

fazer.se/konfektyr-bakverk finns tips och recept på bakverk med Fazer Ögon- produkter.

För mer information, vänligen kontakta:

Pernilla Jansson, Shopper Marketing Manager, Fazer konfektyr

E-post: pernilla.jansson@fazer.com

Fazer

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer Konfektyr har välkända produkter inom choklad, kex och sockerkonfektyr. Fazers konfektyrfabriker är belägna i Finland. Populära varumärken är Karl Fazer, Dumle, Geisha och Tutti Frutti. Läs mer påwww.fazer.se.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar:

Citat

Vi har märkt att inte bara ögonen utan också de klassiska bruna och gulbeiga färgerna är starkt förknippad med varumärket Ögon. Sedan vi införde en ny design har vi noterat en stor efterfrågan på det mer traditionella utförandet och väljer därför att lyssna på konsumenterna och ta tillbaks den omtyckta designen.
Pernilla Jansson, Shopper Marketing Manager, Fazer konfektyr i Sverige.