Godare lunch kan ge mindre matsvinn

Att maten inte är god (21%) och att portionerna är för stora (21%) är de vanligaste orsakerna till att en del av restauranglunchen slängs. Det visar en undersökning om svenskarnas inställning till matavfall som YouGov har genomfört på uppdrag av Fazer.

Att minska matavfallet är en prioriterad miljöfråga för Fazer. Idag presenterar Fazer rapporten ”Vägen mot minskat matavfall och en bättre miljö” på Kvalitetsmässan i Göteborg under temaveckan Europa minskar avfallet som arrangeras av Avfall Sverige. I rapporten ingår en undersökning om svenskarnas inställning till matavfall.

- Vi på Fazer arbetar hårt för att vi själva och våra gäster ska slänga så lite mat som möjligt. I undersökningen ser vi en medvetenhet bland lunchgästerna, samt att det är smaken och serveringen som är avgörande för hur mycket vi slänger, säger Anette Björnlund, t.f. VD för Fazer Food Services.

En flervalsfråga i undersökningen visar att svenskarna tror att doggy bag (21%) och möjlighet att ta mat själv från buffé (13%) skulle få dem att slänga mindre mat.

Årets Skolkock 2013 talar om arbetet med att minska matsvinnet i skolrestauranger
I tre år har Fazer genomfört kampanjen Mata inte sopmonstret med syftet att få lunchgästerna att slänga mindre mat. Kampanjen har gett goda och ihållande resultat. Två år i rad har Vibeke Frisk, utsedd till Årets Skolkock 2013 av White Guide Junior, vunnit tävlingen. På Kvalitetsmässan i Göteborg talar hon idag om sina erfarenheter av att minska matavfallet i skolrestauranger.

- Det vinnande receptet är att lyssna på och tala med eleverna, att laga mat de gillar och fånga upp deras nyfikenhet kring mat. När man gör frågan enkel och arbetar med pedagogiken kring miljöfrågan så tycker de allra flesta att det är roligt att bidra, säger Vibeke Frisk, kökschef för Amica-restaurangen på Tibble Gymnasium i Täby.

"Vägen mot minskat matavfall och en bättre miljö" finns i relaterat material nedan.

Undersökningen om svenskarna inställning till matavfall har utförts av YouGov mellan den 11 och 14 oktober 2013. Urvalet var representativt för den svenska befolkningen 18-74 år utifrån kön, ålder och region. Totalt deltog 1012 personer.

Fazer

Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. År 2012 var koncernens omsättning knappt 1,7 miljarder euro och antalet anställda drygt 15 000.

Fazer är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärket Amica och från 2013 även under varumärket Fazer. Våra cirka 220 enheter i Sverige finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. I oktober 2012 deltog Fazer Culinary Team i Olympiade der Köche i Erfurt och förärades med en guldmedalj och en fjärdeplats totalt i tävlingen. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: