Julsuccén Dumle Pepparkaka är tillbaka

Man blir snäll av pepparkakor och glad av choklad sägs det. Med start i oktober intar Dumle Pepparkaka åter igen butikernas godishyllor för att få svenskarna i rätt stämning lagom till jul. Den söta julfavoriten som säljs under en begränsad period är en unik smakkombination av mjölkchoklad, ljuvligt seg kola och julens mest älskade kryddor.

Efter förra årets succé, då Dumle Pepparkaka tog slut i butikerna redan innan jul har Fazer i år valt att återlansera produkten. Dumle Pepparkaka är för den som älskar de kryddiga smaker som hör julen till och som söker något nytt bland de annars traditionella chokladpralinerna och kolorna.

Dumle Pepparkaka är en så kallad ”limited edition” och säljs i begränsad upplaga från oktober till och med december i år.

– Dumle Pepparkaka var en riktig succé förra året och vi vill såklart göra vår del i att skapa en riktigt god jul genom att erbjuda den även i år! Julen är en av de högtider på året då svenskarna tycker om att njuta som mest av godsaker. Därför tog vi fram en kola som kombinerar tre av julens absoluta favoritsmaker, choklad, kola och pepparkaka, säger Veronica Clausson, produktchef för Dumle.

Dumle Original är Sveriges mest populära tofféekola. Dumleklubban introducerades redan 1945 och utökades under mitten av 80-talet med den folieinslagna kolan i de klassiska, stjärnbeströdda färgerna rött, blått och gult.

Dumle Pepparkaka finns förpackad i påse på 220 gram. Andra produkter i Dumles sortiment är Dumle Original, Dumleklubba, Chokladboll från Fazer Dumle och Delicato, Go Nuts with Dumle, Dumle Mix och Dumle Snacks.

Dumle finns på Facebook på adressen www.facebook.com/dumle.

Mellan den 29 oktober och 16 november har konsumenterna chansen att få provsmaka Dumle på vår Facebookapp Dumle Pepparkaka

FAKTA Älskade pepparkaka
Pepparkakan är en av våra mest folkkära kakor och är starkt förknippad med julen. Den har dessutom en lång historia med intressant kuriosa kring sig. Några godbitar finns att läsa nedan.

Kryddorna

Den bruna lilla kakan får sin kryddiga smak av kanel, kardemumma, ingefära och kryddnejlikor.
På 1400-talet var peppar också en av smaksättarna, vilket man kan läsa på noteringar i Vadstena kloster. I dag finns dock pepparn bara med i kakans namn.

”Man blir snäll av pepparkakor”

Pepparkakorna bakades redan under medeltiden av nunnor. De användes ofta som medicin för olika åkommor, då kryddorna ansågs hjälpa mot exempelvis matsmältningsbesvär. En del menar att uttrycket att ”man blir snäll av pepparkakor” kommer därifrån eftersom man blir snäll och glad om magen mår bra. Andra menar att det kommer från unionskungen Hans som på 1400-talet ordinerades pepparkakor mot sitt dåliga humör av sin doktor.

Pepparkakans form har betydelse

Även formen på pepparkakan går långt tillbaka i tiden. Nunnorna som bakade dem i klostren gav dem symboler; hjärtat är en kärlekssymbol, grisen en symbol för välmående och änglarna symboliserar människans godhet.

Pepparkakan har inte alltid varit en julkaka

Fram till 1800-talet var pepparkakan en året-runt kaka i Sverige. Med tiden ökade välståndet och julen blev en fest då borden dignade av pepparkakorna. Seden att hänga upp pepparkakor i fönster och i julgranen kommer från Tyskland och är mycket gammal. Den kommer från de tyskar som under Hansatiden på 1200-1300-talet bosatte sig i Sverige.

Önskningar med hjälp av pepparkakor
En lek som ursprungligen kommer från medeltiden men som lever kvar än i dag, fick pepparkakan att börja anses som en kaka som kan uppfylla önskningar. En pepparkaka läggs i en öppen handflata. Om den med ett tryck med fingret går i tre bitar får den lyckliga önska sig något tyst för sig själv och detta kommer då att gå i uppfyllelse.

Källhänvisningar- webbmaterial:
Pepparkaka – Tössebageriet, http://hungrig.nu, Pepparkakans historia - Bergmans goda, Pepparkakans historia - Annas pepparkakor

För mer information, produktprover och pressbilder, vänligen kontakta:
Veronica Clausson, produktchef Dumle, Fazer Bageri & Konfektyr
Mobil: 070-674 90 88, e-post: veronica.clausson@fazer.com.

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör, Fazer Sverige
Mobil: 070-202 62 25, e-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Fazer Bageri & Konfektyr Sverige Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster (Fazer Food Services) och bageri- och konfektyrprodukter. Koncernens omsättning år 2011 var knappt 1,6 miljarder euro, anställda 15 200, varav 2 700 i Sverige. Fazer Bageri & Konfektyr är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland. I Sverige finns 5 bagerier och ett 15-tal bageributiker. Populära produkter är Rund & God, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Fazer är ledande inom konfektyr i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tillverkningen är belägen i Finland och produkterna exporteras till 27 länder. Kända varumärken är bl a Karl Fazer, Dumle, Geisha, Tutti Frutti och Marianne. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: