• Fazer Group/

Succésatsningen på havre fortsätter med två nya bröd – Fazer Havrerundel och Ekologiska havrehalvor

Vår första havrelansering Havrefrallan har fått en lysande start och nu utökar Fazer familjen havrebröd med Fazer Havrerundel och Ekologiska Havrehalvor.

Våra nya tillskott i brödhyllan bidrar till ett bredare sortiment av havreprodukter och passar både för den som redan gillar fullkornsbröd och för den som vill ha ett hälsosamt men mildare och ljusare alternativ.

Fazer Havrerundel är en saftig, mjuk och smakrik brödkaka i portionsstorlek, med lagom sälta och en mjuk, luftig karaktär som bakas i vårt bageri i Umeå. Nästan en tredjedel av Havrerundelns spannmål består av havre (17% av brödet). Havrerundeln passar lika bra till familjens frukost som till en matig lunchmacka (se recept nedan).

Fazer Ekologiska Havrehalvor är KRAV-märkta och innehåller endast ekologiska råvaror; 31% fullkorn från vete och råg och 12% havre. Med Ekologiska Havrehalvor vill vi erbjuda fler valmöjligheter till de som gillar ett mörkare portionsbröd men också till de som tycker traditionellt rågbröd är för kraftigt. Havrehalvorna bakas i vårt bageri i Lidköping med mjöl odlat på Västgötaslätten från vår egen kvarn.

Den unika förpackningen med skyddande atmosfär bidrar till minskat svinn eftersom det ger brödet en naturlig hållbarhet på 70 dagar. Det betyder att du alltid kan ha färskt bröd, i skafferiet, stugan, i båten och husvagnen.

- Bröden tror vi kommer passa många och uppskattas både av dem som gillar ett mörkare kraftigare bröd och de som föredrar en ljus mjuk brödkaka. Fazers havrebröd har en mild och god smak som gör det enkelt att få barnen att äta fullkorn och njuta på ett sunt sätt, säger Linda Munkhammar, Brand Manager på Fazer.

Havre – en bra väg till mer fullkorn
Att äta mer fullkorn är ett enkelt och viktigt steg för hälsan och en smidig genväg till mer fullkorn stavas havre. Fullkorn och fibrer håller oss mätta och ger näring till tarmbakterierna – det ger en bra grund för en rad olika hälsoeffekter. Havre har många hälsofördelar, bland annat tack vare sitt innehåll av protein, hälsosamt fett, vitaminer och mineraler och bidrar tack vare sina speciella fibrer (betaglukan) till en jämn blodsockernivå. Havre är lätt att tycka om och har en mild och snäll smak jämfört med till exempel råg som har en kraftigare och mer karaktäristisk fullkornssmak.

Den första brödet i Fazers nya serie havrebröd, Fazer Havrefralla lanserades i vecka 8. De nya havrebröden har funnits i dagligvaruhandeln sedan vecka 20. Rekommenderat ca pris för Fazer Havrerundel är 23,90 kr och för Fazer Ekologiska havrehalvor är rekommenderat ca pris 22,90 kr.

Fazer Havrerundel med mozzarella, granatäpple och mynta

4 mackor
4 skivor Fazer Havrerundel
4 buffelmozzarella
1 granatäpple
ca ½ dl hackad färsk mynta
rivet skal från 1 citron
olivolja av god kvalitet
nymalen svartpeppar och flingsalt
Skär mozzarellan i skivor. Dela på granatäpplet och plocka ur kärnorna. Lägg mozzarella-skivorna på brödet. Strö över mynta och citronskal. Ringla över lite olivolja. Salta och peppra.

Fazer Ekologiska Havrehalvor med stekt inlagd strömming, picklad rödlök och potatis

4 mackor
4 skivor Fazer Ekologiska Havrehalvor

4 stekt inlagd strömming
200 g färskpotatis, kokt
4 rädisor
½ dl picklad rödlök
smör eller färskost
dill och krasse till garnering
nymalen svartpeppar och flingsalt
Bred ut smör eller färskost på brödet. Lägg på strömming, färskpotatis och rädisor. Toppa med picklad rödlök. Salta och peppra och garnera med krasse och dill.

För högupplösta pressbilder och produktprover vänligen kontakta:
Jenny Fyrhammar, marknadskoordinator Fazer Bageri, jenny.fyrhammar@fazer.com, 076 858 05 89

För andra frågor, vänligen kontakta:
Cecilia Lilljeforss, kommunikationsdirektör bageri & hållbarhet, Fazer Sverige, cecilia.lilljeforss@fazer.com, 072 526 49 91

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Taggar:

Citat