Sverige mest populära smaker, Dumle och Tyrkisk Peber, nu i chokladboll

Chokladboll, kokosboll eller pärlboll– kärt barn har många namn. Den klassiska chokladbollen från Delicato är en säker favorit i de svenska hemmen. I september lanseras två nya chokladbollar smaksatta med Fazers mest uppskattade konfektyrvarumärken, Dumle och Tyrkisk Peber. Bakverken är ett samarbete mellan Delicato och Fazer, som nu tar steget in i konditorihyllan.

Både Dumle och Tyrkisk Peber är två av Fazers mest uppskattade konfektyrer. I världen äts det 13 Dumlekolor i sekunden och 1 230 000 om dygnet. I kombination med den klassiska chokladbollen vill Fazer bredda sitt utbud och hitta sin plats på konditorihyllan.
– Det här är ett roligt sätt att få konfektyr och konditori att ta ett steg närmare varandra. På nätet finns mängder av uppskattade recept med Dumle och Tyrkisk Peber som smakhöjare i bakverk. Därför känns det extra roligt att äntligen kunna erbjuda det som färdig konditoribit, säger Per Sandberg, VD på Fazer Bageri & Konfektyr.

Dumle- och Tyrkisk Peberbollarna tillverkas enligt traditionellt chokladbolls-recept, men i smeten tillsätts Dumle och toffeekulor eller salmiak och krossad Tyrkisk Peber. Bollarna doppas i choklad, och Tyrkisk Peber toppas med kryddigt salmiakströssel. Responsen har varit mycket positiv, både hos konditorifantaster och godisälskare.

Fazer och Delicato har båda en lång historia inom konditori, och i ett långsiktigt samarbete vill man hitta fler innovativa smakkombinationer tillsammans.
– Överraskande smaker lockar yngre konsumenter till konditorihyllan. Vi vill göra fikastunderna lite mer spännande, säger Per.

De nya konditoribitarna finns i butik från vecka 40 och ett paket om fyra stycken kostar cirka 25 kronor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Sandberg, VD, Fazer Bageri & Konfektyr i Sverige
mobil:0730-52 25 00, e-post: per.sandberg@fazer.com

Ida Nilsson, presskontakt/produktprover, Valentin & Byhr
mobil:0709-134037, e-post: ida.nilsson@valentin.se

Fazer Bageri & Konfektyr Sverige
Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster (Fazer Food Services) och bageri- och konfektyrprodukter. Koncernens omsättning år 2011 var knappt 1,6 miljarder euro, anställda 15 200, varav 2 700 i Sverige. Fazer Bageri & Konfektyr är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland. I
Sverige finns 5 bagerier och ett 15-tal bageributiker. Populära produkter är Rund & God, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Fazer är ledande inom konfektyr i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tillverkningen är belägen i Finland och produkterna exporteras till 27 länder. Kända varumärken är bl a Karl Fazer, Dumle, Geisha, Tutti Frutti och Marianne. Läs mer på www.fazer.se.

Sveriges mest älskade bakverk Delicato är Nordens största tillverkare av konditorivaror. Det har vi blivit tack vare en långsiktig och målmedveten satsning på kvalitet, både när det gäller ingredienser och yrkeskunnande. Vårt sortiment omfattar allt ifrån choklad till tårtor, konditoribitar, kakor, skumprodukter och mycket annat. Flera av våra bakverk är idag klassiker, välkända och älskade över hela landet, som t ex Delicatobollen, Punschrullen och Mazarinen.

Taggar: