Tomas Diederichsen kandidat till Bocuse d’Or Europe

Fazers kock Tomas Diederichsen, Årets Kock 2011, kommer i slutet av maj att delta i uttagningen till kock-EM, Bocuse d´Or Europe. Går han sedan vidare i EM kan han bli den som representerar de svenska färgerna i Bocuse d´Or, kock-VM, i Lyon i januari 2015.

I maj 2014 tävlar Europas främsta kockar i Bocuse d’Or Europe, EM, som också är uttagningen till världens mest ansedda kocktävling, Bocuse d’Or, kock-VM. Tävlingarna arrangeras för första gången i Sverige, under GastroNord på Stockholmsmässan den 7-8 maj. Tomas Diederichsen, kock hos Fazer, kan bli den som representerar Sverige.

- Det är en ära att delta i uttagningen till Bocuse d´Or Europe. Konkurrensen är hård, men jag siktar på att vara en av deltagarna i nästa års kock-EM, säger Tomas Diederichsen, kock på Fazer.

I mitten av april kom beskedet om att han var utvald till uttagningen. Den 28-29 maj ska han inför juryn från Bocuse d’Or Akademien presentera sina kompositioner i form av en fisk- och en kötträtt. Nu tränar och förbereder han sina rätter med de givna råvarorna. På två och en halv timme ska han sedan tillaga en personlig fiskrätt, som ska innehålla sej, hjärtmusslor och ostron samt en kötträtt baserad på fläskkotlettrad och lägg samt innerfilé. Kötträtten ska presenteras med tre garnityrer och en sås. Bedömningen görs utifrån smak, komposition, presentation och enskilda intervjuer.

Som anställd på Fazer är Tomas Diederichsen en del av Fazers målsättning, att under varumärkena Fazer och Amica servera mat i världsklass.

- Det är fantastiskt roligt att man i branschens mest ansedda sammanhang har förstått betydelsen av att servera smakrika och nyttiga luncher. Att jag, som bland annat jobbar med lunch, får chansen att bli uttagen till Bocuse d´Or, ser jag som en bekräftelse på just detta, säger Tomas Diederichsen.

Bland de sex svenska kandidaterna finns Årets Kock 2011 Tomas Diederichsen, Årets Kock 2012 Klas Lindberg samt 2011 års silvermedaljör i Bocuse d’Or, kock-VM, Tommy Myllymäki. Den 30 maj står det klart vem som blir Sveriges representant i Bocuse d’Or Europe, EM, 2014.

För mer information, vänligen kontakta:
Gunilla Rittgård, vd, Fazer Food Services AB

mobil: 0705-98 72 17, gunilla.rittgard@fazer.com

Tomas Diederichsen, kock, Fazer Food Services AB
mobil: 073-436 48 49

Fazer
Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare.

Fazer Food Services är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärket Amica och från 2013 även under varumärket Fazer. Våra cirka 220 enheter finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: