Utmana TV-kockens norrländska tunnbrödsrulle

I dag går startskottet för Fazers tävling som ska kora Sveriges bästa tunnbrödsrulle. För att vinna krävs en fyllning som kan bräcka den originalrulle som TV-kocken Anders Levén gjort på Lövångersgräddat tunnbröd. Han går i god för den som Sveriges godaste – gravad lax med Västerbottensost, kryddkrasse och mandelpotatischips. De som vill utmana Anders rulle skickar helt enkelt ett SMS till honom med recept på en fyllning.

Tunnbröd är en given del av det norrländska matarvet. Brödet ligger många svenskar varmt om hjärtat, inte minst för att det går att variera i oändlighet med olika fyllningar. Fazers egna Lövångergräddade tunnbröd bakas enligt norrländsk tradition i den lilla orten Lövånger i Norrland. För att hylla tunnbrödets position inom svensk matkultur utlyser Fazer nu tävlingen ”Sveriges bästa tunnbrödsrulle”.

Från och med den 23 september är det möjligt att delta i tävlingen. Man tävlar genom att SMS:a sitt utmanarrecept till TV-kocken Anders Levén. Efter ett antal deltävlingar kommer de fem bästa rullarna att möta originalrullen i finalen.

Jag tycker själv att jag har det bästa receptet på hur en tunnbrödsrulle ska smaka. Inget är godare än när äkta norrländska smaker kombineras på ett smakrikt och krispigt sätt, som i denna tunnbrödsrulle gjord på gravad lax, Västerbottensost, mandelpotatischips, senap och kryddkrasse. Jag hoppas på många SMS med bra recept. Men om sanningen ska fram är min rulle mycket svår att slå, säger Anders.

Tävlingen pågår fram till 27 oktober. Varje vecka väljer en jurypanel ut tre recept som de provsmakar och bedömer. Juryn består av tre välkända matbloggare, Frederik Zäll från Lyxlagat, Anette Rosvall från Husmorsorna och Camilla Gurell från Salt&Peppar. Det bästa veckoreceptet går vidare till final där totalt fem bidrag duellerar mot TV-kockens recept.

Det blir spännande att se vilka kreativa förslag som kommer att ställas mot Anders Levéns norrländska recept. Det finns så oändligt många möjligheter till olika smakkombinationer och variationer, säger Irene Degerman, produktchef för Lövånger på Fazer Bageri & Konfektyr.

Om en tunnbrödsfyllning lyckas överträffa Anders Levéns belönas den med den ärofyllda utmärkelsen ”Sveriges bästa tunnbrödsrulle”. Som pris kommer vinnaren att få se sin tunnbrödsrulle säljas på Fazers restauranger Bistro A runtom i landet tidigt nästa år. Han eller hon vinner också en upplevelsevistelse i Lövånger.

Så utmanar du Anders Levén

SMS:a ett tävlingsbidrag i form av ett recept på en fyllning eller pålägg till en tunnbrödsrulle till telefonnummer 0733-76 95 67. Kom ihåg att lämna ditt namn och dina kontaktuppgifter. För mer information och fullständiga tävlingsregler, besök www.fazer.se/tunnbrodsrulle.

För mer information vänligen kontakta:

Irene Degerman, produktchef för Lövånger på Fazer Bageri & Konfektyr

Telefon: 08-470 73 70, e-post: irene.degerman@fazer.com

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör Fazer Sverige

Telefon: 08-470 72 72, mobil: 070-202 62 25, e-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster (Fazer Food Services) samt bageri- och konfektyrprodukter (Fazer Bageri & Konfektyr). Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. I Sverige finns fem bagerier och cirka 300 restauranger och caféer. Konfektyrtillverkningen sker i Finland. Verksamhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda, varav ca 3 300 i Sverige.

För mer information vänligen kontakta:

Irene Degerman, produktchef för Lövånger på Fazer Bageri & Konfektyr

Telefon: 08-470 73 70, e-post: irene.degerman@fazer.com

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör Fazer Sverige

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster (Fazer Food Services) samt bageri- och konfektyrprodukter (Fazer Bageri & Konfektyr). Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. I Sverige finns fem bagerier och cirka 300 restauranger och caféer. Konfektyrtillverkningen sker i Finland. Verk-samhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda, varav ca 3 400 i Sverige.

Taggar: