Certifiering av eQart® konceptet är slutfört med positivt resultat

Det oberoende certifieringsorganet SGS har utvärderat eQart®-konceptet med avseende på de standarder som är nödvändiga för den europiska och nordamerikanska marknaden.

Certifieringen avser uppfyllnad av både produkt, maskin- och säkerhetsdirektiv enligt följande:

Machinery Directive 2006/42/EC Annex I, EN ISO 12100:2010, EN 1525, EN ISO 13849-1:2015, EN 60204-1:2006+A1:2009, EN 1175-1-1998+A1-2010, ANSI C63.4, 47 CFR PART 15B

Certifieringen avser det modulära konceptet eQart®, och inte en specifik storlek. Konceptet består av motormoduler, batteri, styrenhet och sensorer som monteras på en vagn byggd med FlexQubes patenterade byggblock. Certifieringen omfattar storlekar av eQart® från 840 x 840 mm, upp till 2520 x 2520 mm.

CTO Per Augustsson kommenterar. ”Detta är mycket glädjande och en viktig milstolpe i omvandlingen från att vara ett mekaniskt bolag till att vara en digital aktör med elektrifierade och självkörande produkter. Vi startade resan för två år sedan, och nu har vi vår första produkt redo att erbjuda marknaden. Detta är bara början på en rad innovativa produkter och tjänster inom ramen för FlexQube 4.0 projektet”.

SGS, med huvudkontor i Geneve, Schweiz, är världsledande inom verifikation, testning och certifiering av produkter. Företaget har mer än 97.000 anställda och 2.600 kontor och laboratorier lokaliserade över hela världen.

Om eQart®

eQart® är den första produkten som kommer från projektet "FlexQube 4.0" och är en autonom och fjärrstyrd vagn som kan konfigureras i nästan vilken form som helst, eftersom den är byggd med FlexQubes standardiserade byggblock kompletterat med digitala moduler som t.ex. motor, batteri, styrenhet och sensorer.

Målet med eQart® är att erbjuda den mest användarvänliga automationslösningen för internlogistik. På köpet får kunderna FlexQube-konceptets unika flexibilitet att bygga en stor variation av storlekar och kundanpassade toppstrukturer. Priset för eQart® kommer vara mellan 15 000 och 25 000 US dollar beroende på konfiguration.

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB, telefon +46 8-528 00 399, är Bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com.

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 2 september 2019 kl. 08:00 CET.

www.flexqube.com

Citat