Getinge stärker konkurrenskraften genom omfattande förändringsprogram med fokus på tillväxt, effektivisering och ny organisation

Under Getinges kapitalmarknadsdag idag presenterar vd och koncernchef Alex Myers ett omfattande förändringsprogram för ökad konkurrenskraft. Programmet ska leda till väsentligt ökad kundanpassning, förbättrad kostnadseffektivitet och samtidigt stärka koncernens organiska tillväxt.

”Genom förändringsprogrammet säkerställer vi en kundfokuserad organisation samtidigt som vi positionerar Getinge för förbättrad lönsamhet och ökad tillväxt”, säger Alex Myers, vd och koncernchef i Getinge.

Förändringsprogrammet består av tre delar där målet är att:

1. Skapa tillväxt genom kundanpassning av produktportföljen samt en försäljningsorganisation som erbjuder Getinges samlade produktportfölj och tydligare är anpassad till sjukvårdens behov och värdekedja. Fokus ligger på att strukturera organisationen för att leverera ökad klinisk och ekonomisk nytta genom unika kunderbjudanden och därmed möta de utmaningar och förändringar som sjukvården genomgår.

2. Förbättra vinsten genom att i större utsträckning utnyttja gruppens skalfördelar genom att gå från tre fristående affärsområden till en gemensam organisationsstruktur. Fem fokusområden har identifierats för att effektivt driva kostnadsagendan, bland dem finns exempelvis direkta och indirekta inköp samt shared services.

3. Inrätta en ny funktionell organisationsstruktur som ska möjliggöra genomförandet av programmet.

Sammantaget beräknas programmet ge en förbättring av EBITA-resultatet om 2,5-3 miljarder 2019.

En funktionell organisation med fokus på nytta för kunderna

Den nuvarande organisationsstrukturen bestående av tre fristående affärsområden ersätts med en funktionell struktur. Detta medför bättre möjligheter att fokusera på varje kunds behov, en harmonisering av processer och en betydligt effektivare och mer koncentrerad administration i koncernen. Den nya organisationen består av en koncerngemensam Supply Chain-funktion som ska leverera hög kundservice och samtidigt driva kostnadssynergier, samt tre produktenheter (Business Category Units) strukturerade för att fortsatt utveckla världsledande teknologier och produkter för att lösa sjukvårdens utmaningar genom hela vårdkedjan. Sammansättningen av de nya produktenheterna, Surgical Workflows, Acute CareTherapies och Patient & Post Acute Care, skapar nya unika och mer fokuserade kunderbjudanden. För att stärka marknadspositionerna och bättre spegla kundernas önskemål och krav inrättas också en ny försäljningsorganisation som erbjuder det gemensamma sortimentet. Produktvarumärkena Maquet, ArjoHuntleigh och Getinge kvarstår.

”Den nya funktionella organisationsstrukturen som vi nu etablerar skapar helt nya möjligheter att stödja våra kunder, driva förändringsarbete samt tillvarata de synergieffekter som identifierats”, säger

Alex Myers.

Nya finansiella mål

Under kapitalmarknadsdagen presenteras även nya finansiella mål för Getingekoncernen. Målen är relaterade till förändringsprogrammet och den utveckling Getinge kommer att genomgå de kommande tre till fyra åren. Målen gäller för perioden 2016-2019:

- årlig organisk försäljningstillväxt om 2-4 %*

- årlig förbättring av EBITA-resultatet med >10 %*

- >15 %* avkastning på eget kapital

- cash conversion >70 %*

(* exklusive förvärv)

Ny utdelningspolicy

Getinges styrelse har antagit en utdelningspolicy som innebär att framtida utdelningar kommer att anpassas till Getinges resultatnivå, finansiella ställning och framtida utvecklingsmöjligheter. Målsättningen är att utdelningen ska motsvara 30-50 % av nettoresultatet.

Ny koncernledning

I samband med informationen om den nya organisationsstrukturen presenteras även en ny koncernledning. Den nya koncernledningen består av följande personer:

- Alex Myers, President & CEO

- Ulf Grunander, CFO

- Reinhard Mayer, President Supply Chain

- Joacim Lindoff, President Surgical Workflows

- Heinz Jacqui, President Acute Care Therapies

- Felix Lara, President Patient & Post-Acute Care

- Carsten Blecker, President Europe, Middle East och Africa (EMEA)

- Raoul Quintero, President Americas

- Paul Lyon, President Asia/Pacific (APAC)

- Andreas Quist, Executive Vice President HR & Sustainability

- Kornelia Rasmussen, Executive Vice President Communications

- Lena Hagman, Executive Vice President Quality & Regulatory Compliance

Den nya organisationen träder i kraft den 1 januari 2016.

Som en följd av den nya organisationsstrukturen har Harald Stock, VD för ArjoHuntleigh och Executive Vice President för affärsområdet Extended Care, valt att lämna Getinge för en fortsatt karriär utanför bolaget. Paul Lyon, President International Emerging Markets Extended Care, har utsetts till tillförordnad Executive Vice President för Extended Care under återstoden av 2015.

Utsikter 2015

Utsikterna för helåret 2015 är oförändrade. Därmed kvarstår de utsikter som kommunicerades i samband med årets andra kvartalsrapport.

Analytiker, investerare och media är välkomna att ringa in och lyssna på vd Alex Myers och CFO Ulf Grunanders presentationer under Getinges Kapitalmarknadsdag kl. 12.30-16.00. Vänligen se nedan detaljer.

Globala telefonnummer:

Restriktioner: http://www.webex.com/pdf/tollfree_restrictions.pdf

Kod: 844 398 210

Presentationsmaterialet går att följa via nedan länk:

Vänligen notera att det kan behövas en Cisco WebEx plug-in för att ansluta till systemet och följa presentationen.

Presentationsmaterial och en webbsändning från dagens kapitalmarknadsdag kommer att finnas tillgänglig på www.getingegroup.com med start den 3 september 2015.

För ytterligare information kontakta:

Kornelia Rasmussen, Kommunikationsdirektör

Telefon: +46 (0)10 335 5810

E-mail: kornelia.rasmussen@getinge.com

Getinge är ett globalt ledande medicinteknikföretag verksamt inom kirurgi, intensivvård, infektionsbekämpning, vårdergonomi och sårvård. Getinge har nästan 16 000 anställda i över 40 länder och omsätter cirka 27 miljarder kronor (2014). Koncernen består av tre affärsområden; Medical Systems, Extended Care och Infection Control och är verksam under varumärkena Maquet, ArjoHuntleigh och Getinge.

Informationen är sådan som Getinge AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.