Getingekoncernen utser Jens Viebke till ny President för produktkategorin Acute Care Therapies

Getingekoncernen har utsett Jens Viebke till ny President för produktkategorin Acute Care Therapies. Jens kommer att ingå i Getinges koncernledning och efterträder Heinz Jacqui som lämnar sin nuvarande position efter fyra år inom Getingekoncernen. Acute Care Therapies är en av Getinges tre produktkategorier med ansvar för utveckling av teknologier och lösningar för behandling av hjärt-, lung och kärlåkommor samt produkter och terapier för intensivvård.

Koncernen har under de senaste åren gjort betydande investeringar i kvalitetsledningssystemen, särskilt i områden relaterade till produktkategorin Acute Care Therapies. Fokus är fortsatt stort på att slutföra de förbättringsåtgärder som krävs för att bygga upp ett globalt kvalitetsledningssystem med önskvärd standard.

Det finns en stor tillväxtpotential för produktsegmenten inom Acute Care Therapies där Getinge har en stark pipeline av nya produkter och där fortsatta investeringar görs för att utveckla nya banbrytande teknologier och lösningar.

– Jag är mycket glad över att presentera Jens Viebke som ny President för vår produktkategori Acute Care Therapies. Vi har haft en del utmaningar de senaste åren relaterade till detta produktområde och jag har ett stort förtroende för att Jens med sin gedigna erfarenhet och kompetens kommer att leda verksamheten i rätt riktning. Med hans omfattande kunskap inom forskning och utveckling i kombination med hans kommersiella erfarenhet kommer Jens bli en stor tillgång för koncernen i sin nya roll, säger Alex Myers, Vd och koncernchef för Getinge. Jag skulle även vilja passa på att tacka Heinz Jacqui för hans betydande insats och dedikerade arbete under sin tid i koncernen, avslutar Alex Myers.

Jens Viebke kommer närmast från positionen som Chief Technology Officer inom Acute Care Therapies och var tidigare chef för Critical Care-divisionen inom koncernens dåvarande affärsområde Medical Systems. Jens har lång och gedigen erfarenhet från sjukvårdsindustrin och har tidigare haft ledande positioner inom forskning och utveckling samt strategi och marknadsföring på andra stora bolag i branschen som bland annat GE Healthcare och Pharmacia & Upjohn. Jens har en Ph.D i Polymer Science från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm samt en Executive MBA från Handelshögskolan i Stockholm.

Jens Viebke tillträder sin nya roll den 6 juni 2016, och kommer att rapportera till Alex Myers, Vd och koncernchef för Getinge.

För mer information, vänligen kontakta:
Alex Myers
Vd och koncernchef, Getingekoncernen
E-post: alex.myers@getinge.com

Kornelia Rasmussen
Executive Vice President, Corporate Communications & Brand Management
E-post: kornelia.rasmussen@getinge.com

Getingekoncernen är en ledande global leverantör av innovativa lösningar för ope­rationssalar, intensivvårdsenheter, sjukhusavdelningar, sterilcentraler, äldrevård och företag och institutioner verksamma inom Life Science-området. Getinges unika kun­derbjudande speglar sjukhusens organisation och värdekedja och finns där innan, under och efter patientens sjukhusvistelse. Baserat på lång erfarenhet och i nära samarbete med hälso- och sjukvården utvecklas innovativa lösningar som förbättrar livet för människor, idag och i framtiden

Informationen är sådan som Getinge AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.