Getinges ventilatorer får en virtuell tvilling

Idag tar Getinges välkända Servo-ventilatorer ett steg in i framtiden. Lanseringen av Servo TwinView innebär att kliniker nu kan få tillgång till och analysera data från ventilatorerna i nära realtid utan att behöva gå in i den känsliga miljön på intensivvårdsavdelningen (IVA).

I takt med att krav och utmaningar inom hälso- och sjukvården ökar, ökar även behovet av innovativa digitala, skalbara och effektiva lösningar som förbättrar patientvården. För att kunna uppfylla komplexa krav inom dagens hälso- och sjukvård fokuserar det globala medtechbolaget Getinge på att bland annat utveckla och tillhandahålla banbrytande digitala lösningar samt förse befintliga produkter med digitala funktioner.

– Vi arbetar ständigt med att utöka vårt utbud av digitala lösningar för att stötta och förbättra arbetsflöden inom akutvården, säger Elin Frostehav, President Acute Care Therapies på Getinge. Vår senaste innovation, Servo TwinView, är en virtuell tvilling till våra välkända ventilatorer, och först ut är modellerna Servo-u och Servo-n. Med Servo TwinView får sjukvårdspersonal en nära realtidsvy av de data som visas på ventilatorskärmen, utan att behöva komma åt själva ventilatorn på IVA.

Dessutom kan experter titta på ventilatordata på distans för att ge råd och stötta personalen som arbetar på IVA.

– IVA är en känslig miljö där patienter, som ofta är kritiskt sjuka, återhämtar sig från större operationer, allvarliga trauman eller andra komplexa medicinska besvär. Servo TwinView ger sjukvårdspersonal möjlighet att övervaka behandlingar utan att störa dessa patienter och deras anhöriga, förklarar Cecilia Sjöstedt, Vice President Critical Care på Getinge. Det gör det möjligt för sjukhus att förbättra effektiviteten i dagliga rutiner som att gå rond och överlämna vid skiftbyte, och att utföra introduktion och utbildning utanför intensivvårdsrummet, vilket potentiellt leder till förbättrat arbetsflöde, bättre tidshantering och mindre utgifter.

Under utvecklingen av Servo TwinView genomförde Getinge en omfattande förstudie, som bland annat involverade slutanvändare. Man lade stor vikt vid att säkerställa enkelt informationsutbyte och att göra det möjligt för kollegor att visa och analysera data på datorer, smartphones och surfplattor på ett säkert sätt.

– Den fysiska ventilatorn kommunicerar med Servo TwinView via Wi-Fi och data hanteras enligt policyer på det enskilda sjukhuset. Vi har lagt ner mycket arbete på att optimera cybersäkerheten för den här lösningen, säger Elin. Vi hoppas att Servo TwinView kommer att bli ett verktyg som hjälper sjukhus runt om i världen på deras digitala resa.

Upptäck Getinges Servo TwinView >>

Läs mer om Getinges Servo-ventilatorer >>

Denna text är avsedd för en publik utanför USA.

Om du har frågor om tillgängligheten på marknaden för Servo TwinView, vänligen kontakta din lokala säljrepresentant från Getinge.

Caroline Örmgård, Presschef
E-post: caroline.ormgard@getinge.com

IVA är en känslig miljö där patienter, som ofta är kritiskt sjuka, återhämtar sig från större operationer, allvarliga trauman eller andra komplexa medicinska besvär. Servo TwinView ger sjukvårdspersonal möjlighet att övervaka behandlingar utan att störa dessa patienter och deras anhöriga.
Cecilia Sjöstedt, Vice President Critical Care på Getinge