Ny undersökning visar vad som kan locka ungdomar till äldreomsorgen

För låga löner avskräcker unga från att söka sig till äldreomsorgen. Det framgår av en ny undersökning med nästan 1 000 unga, som Tidningen Äldreomsorg gjort tillsammans med företaget Ung Omsorg. Å andra sidan visar samma undersökning att sociala värderingar som mänskliga möten, lyhörda chefer och möjligheten att få göra nytta står högst på önskelistan.

För äldreomsorgen, som enligt SKL behöver rekrytera 9 000 personer per år fram till 2035, är det helt nödvändigt att kunna attrahera unga.

– Äldreomsorgen är en av få sektorer som helt ärligt kan kalla sig en framtidsbransch. Men för att framstå som en attraktiv arbetsgivare måste man bli bättre på att lyfta de positiva värdena som finns och som är just de som unga efterfrågar, mänskliga möten och möjligheten att få göra nytta, säger Ulrika Beck-Friis, chefredaktör Tidningen Äldreomsorg.

Undersökningen visar också att just samhällsnyttan och det personliga mötet är omsorgens trumfkort i konkurrensen om unga medarbetare. Lika tydligt är det att ungas dröm om flexibla arbetstider inte kan kombineras med omsorgens dygnetruntverksamhet.

46.0% uppgav att möten med människor skulle vara det bästa med att jobba inom äldreomsorgen.
37.2% sa att ”få göra nytta” skulle vara det bästa.
74.8% menar att tekniken kan underlätta mer än idag, men kan inte ersätta det mänskliga mötet.
44.6% sa att den låga lönen är det som mest avskräcker dem från att jobba i äldreomsorgen.
18.7% svarade att de obekväma arbetstiderna är det mest avskräckande.
44.1% tycker att chefens viktigaste egenskap är att lyssna på medarbetarna.

Så gjordes undersökningen
Undersökningen med högstadieungdomar gjordes för att kartlägga ungas attityd till att arbeta på särskilda boenden och inom hemtjänsten. Frågorna skickades ut till företaget Ung Omsorgs anställda under sommaren 2019. 997 personer svarade, det vill säga 54 procent. Hela undersökningen publiceras i nummer 5 av Tidningen Äldreomsorg (kommer ut vecka 42).

Fakta om Tidningen Äldreomsorg
Chefredaktör: Ulrika Beck-Friis

Redaktör: Sara Othman
Utgivning: 6 nummer per år
Förlag: Gothia Fortbildning

pia.leufstedt@gothiafortbildning.se
08-462 26 06, 072-050 39 04

Ulrika Beck-Friis, chefredaktör Tidningen Äldreomsorg
ulrika.beck-friis@gothiafortbildning.se
08-462 26 39, 072-402 07 66

Gothia Fortbildning erbjuder kompetensutveckling för dem som arbetar inom skola, vård och omsorg. Vi ger ut tidningar, böcker, broschyrer och digitala tjänster samt arrangerar kurser, konferenser och uppdragsutbildningar. Vår verksamhet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Målet är att sprida kunskap som inspirerar och gör nytta.​

Snabbfakta

Citat

Äldreomsorgen är en av få sektorer som helt ärligt kan kalla sig en framtidsbransch. Men för att framstå som en attraktiv arbetsgivare måste man bli bättre på att lyfta de positiva värdena som finns och som är just de som unga efterfrågar, mänskliga möten och möjligheten att få göra nytta.
Ulrika Beck-Friis, chefredaktör Tidningen Äldreomsorg