Bokbranschens Redaktörspris 2017 tilldelas Susanne Bardell Carlbring, fackboksredaktör på Gothia Fortbildning

Redaktören bakom böcker som gör livet lättare, Susanne Bardell Carlbring, fackboksredaktör på Gothia Fortbildning, har tilldelats bokbranschens Redaktörspris 2017. Priset delades ut vid Förlagsklubbens årsfest 9 maj.

Juryns motivering
Med sitt genuina hantverkskunnande i kombination med en oerhörd samarbetsförmåga, lyckas Susanne Bardell Carlbring lotsa de mest komplexa projekt i hamn. Hon omvandlar ämnesexperternas faktatexter till såväl läsvänlig litteratur som en smidig app, för både yrkesverksamma inom vården och andra som söker kunskap om barns hälsa och om olika former av neurologiska funktionsvariationer.

Redaktörspriset instiftades av Förlagsklubben 1994 och består av ett diplom och 10 000 kronor.

Om Susanne Bardell Carlbring
Susanne Bardell Carlbring har ett långt förflutet i bokbranschen och är sedan 2005 fackboksredaktör på Gothia Fortbildning (tidigare Gothia Förlag). Susanne drivs av att sprida kunskap, skapa förståelse och att värna om människan. Hon har drivit förlagets utgivning inom neuropsykiatriska funktionsvariationer och har stått bakom böcker som har gjort livet lättare för såväl enskilda individer som familjer och yrkesverksamma.

Susanne står bakom en omfattande utgivning av böcker som Stress och psykisk ohälsa hos unga med autism och asperger och Ungdomar med Aspergers syndrom – att mötas i samtal (båda av Diana Lorenz), Föräldraboken om autismspektrumtillstånd (Carolina Lindberg, Malin Valsö) samt flera titlar i samarbete med Svenska Psykiatriska Föreningen. Hon har också varit en trygg och uppskattad redaktör för mer självbiografiska böcker som Kommer du tycka om mig nu? (Lina Axelsson Kihlblom), Att vara vuxen med Aspergers syndrom – om identitet, relationer och vardagen (Paula Tilli), Två världar möts – att leva med Aspergers syndrom (Andreas Brunnström, Anna-Maria Stawreberg).

Många känner igen Vänta barn (Ulla Björklund, Hanne Fjellvang, Susanne Åhlund) som delas ut på Mödravårdscentralen och Leva med barn (Marie Köhler, Antonia Reuter, Johanna Tell) som ges till alla föräldrar på Barnavårdscentralen. Susanne har arbetat med båda titlarna och nu tar hon dem vidare i samklang med vårt mångkulturella samhälle och tar fram översättningar på språk som somaliska, arabiska och engelska. För att möta vårt nya sätt att läsa och ta till oss information, har Susanne nyligen omvandlat Leva med barn till en app.

Prisnämnd för redaktörspriset 2017
Bertil Wahlström, J.A. Lindblads Bokförlag samt representant för Understödsfonden; Helene Atterling, Wahlström & Widstrand; Johanna Haegström, Albert Bonniers Förlag; Esbjörn Knutsson, Akademibokhandeln, Sofia Brattselius Thunfors, Piratförlaget, Nina Västerbro, Natur och Kultur samt Stefan Skog, NoNa.

PR-ansvarig
pia.leufstedt@gothiafortbildning.se

Fakta om Gothia Fortbildning
Gothia Fortbildning erbjuder kompetensutveckling för dem som arbetar inom skola, vård och omsorg. Vi ger ut tidningar, böcker, broschyrer och digitala tjänster samt arrangerar kurser, konferenser och uppdragsutbildningar. Vår verksamhet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Målet är att sprida kunskap som inspirerar och gör nytta. Besök www.gothiafortbildning.se för mer information om oss och om våra produkter.