Femstegsmodell för bättre matematikundervisning – ny bok visar hur

Svenska elever visar sämre resultat i matematik än elever i andra länder. Matematiklärarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm menar därför att matematikundervisningen behöver förändras. Genom en lärarledd undervisning som utgår från problemlösning och fokuserar på kommunikation och resonemang förbättras elevernas kunskaper. I boken Effektiv matematikundervisning – en konkret femstegsmodell visar de hur en sådan undervisning går till.

Traditionellt är matematikämnet läromedelsbundet och eleverna lämnas många gånger ensamma med sin mattebok. Läraren visar hur man gör och eleven repeterar. Matematiklärarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm menar att det är en undervisningsmodell som orsakar svenska elevers bristande kunskap i matematik. Istället bör undervisningen utgå från problemlösning och vara lärarledd. De har via ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet tagit fram en femstegsmodell som delvis bygger på hur undervisningen i Japan bedrivs. Det är en femstegsmodell som fokuserar på problemlösning och kommunikation.

– Vi utgår från problemlösning och har alltid lärarledda lektioner. Läraren presenterar ett problem för eleverna, de får först försöka lösa det enskilt, sedan parvis och slutligen lyfter vi problemet i helklass, säger Ann-Sofie Berg. Vi lägger stort fokus på de gemensamma diskussionerna. Det är det som skiljer vår modell från EPA och från matematiklyftet. Det är oerhört viktigt att eleverna får syn på skillnader och likheter mellan lösningarna och komma fram till den mest effektiva lösningen.

Metoden bygger på att tillsammans hitta de mest effektiva och ändamålsenliga lösningarna på ett problem. Problemlösningen är fundamentet och finns alltid med, i alla lektioner. Eleverna lär sig att resonera kring matematik och att synliggöra sitt lärande. Tillsammans vrider och vänder eleverna på problemet, jämför sina olika lösningar, diskuterar varför vissa fungerar, och andra inte, och vilken metod som är den mest effektiva.

–  Det ger en djupare kunskap, vi får in alla förmågorna inom matematiken och kan sedan tillsammans sätta exempelvis en regel, säger Maria Lindholm, som sett tydligt förbättrade studieresultat hos eleverna som även visat en betydligt mer positiv inställning till ämnet.

Vi ser en tydlig förbättring i elevernas förmåga att lösa problem. Den största skillnaden är att antalet elever som visade mer än godtagbara kunskaper ökade markant. Antalet elever som visade kunskaper på en icke godtagbar nivå sjönk, säger Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm.

Boken beskriver femstegsmodell för strukturerad problemlösning och innehåller många konkreta undervisningsexempel att använda direkt i undervisningen.

Om författarna
Ann-Sofie Berg är biträdande rektor och legitimerad lärare i matematik med mångårig erfarenhet av matematikundervisning på grundskolans samtliga stadier.

Maria Lindholm är leg. lärare i matematik, NO och teknik och har mångårig erfarenhet av matematikundervisning på grundskolans samtliga stadier.

Titel: Effektiv matematikundervisning – en konkret femstegsmodell
Utgivning: 18 mars 2022
ISBN: 978-91-7741-294-6
Pris: 308 kronor exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Helén Kim, Gothia Kompetens
Projektledare Marknad Skola
helen.kim@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens arbetar med kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Matematiklärarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm menar att matematikundervisningen behöver förändras. I boken "Effektiv matematikundervisning – en konkret femstegsmodell" visar de hur.
Matematiklärarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm har tagit fram en femstegsmodell för effektiv matematikundervisning.
Lärarledd undervisning som utgår från problemlösning och fokuserar på kommunikation och resonemang förbättrar elevernas kunskaper i matematik.

Vi utgår från problemlösning och har alltid lärarledda lektioner. Läraren presenterar ett problem för eleverna, de får först försöka lösa det enskilt, sedan parvis och slutligen lyfter vi problemet i helklass.
Ann-Sofie Berg, leg. lärare i matematik, bitr. rektor och författare
Vi ser en tydlig förbättring i elevernas förmåga att lösa problem. Den största skillnaden är att antalet elever som visade mer än godtagbara kunskaper ökade markant. Antalet elever som visade kunskaper på en icke godtagbar nivå sjönk.
Maria Lindholm, leg. lärare i matematik, NO och teknik och författare