Kan man lära sig hantera smärta? Ny handbok av Liria Ortiz

Många smärtpatienter parkerar livet i väntan på att smärtan ska försvinna istället för att lära sig att hantera den. Psykologen och psykoterapeuten Liria Ortiz menar att motiverande samtal kan vara en hjälpsam metod. Nu släpps hennes nya bok Motiverande samtal i arbete med smärta.

– Det är vanligt att smärtpatienter vill ha en behandling eller mediciner som tar bort smärta helt och hållet. Detta är tyvärr inte alltid möjligt. Samtalsmetoden motiverande samtal kan hjälpa personalen och dessa patienter att arbeta med motivation för att hitta andra alternativ. Att kunna hantera motstånd är en av metodens styrkor, förklarar Liria Ortiz, leg. psykolog och leg. psykoterapeut som har skrivit den nya boken Motiverande samtal i arbete med smärta.

Motiverande samtal (från engelskans Motivational Interviewing, MI) är en samtalsmetod med ett speciellt förhållningssätt och särskilda samtalsverktyg för att utforska motstånd, framkalla och förstärka motivation samt hitta vägar till inre styrka. Det används inte som behandling av smärtan i sig, utan som en kompletterande samtalsmetod för att motivera innan, under eller efter en utredning, behandling eller någon annan intervention där klientens motivation behövs för att kunna genomföras.

Den pedagogiska modell som tillämpas i boken är korta teoretiska introduktioner till MI och smärta med konkreta exempel och många autentiska dialoger som visar hur ett MI-samtal om smärta kan förstås och tillämpas. Boken vänder sig till alla som professionellt arbetar med patienter med smärta såsom hälso- och sjukvårdspersonal inom både öppen- och slutenvård.

Titel: Motiverande samtal i arbete med smärta
Författare: Liria Ortiz
ISBN: 978-91-8809-917-4
Utgivning: 5 november 2015
Omfång: 176 sidor
Cirkapris: 220 kr exkl. moms
Boken kan köpas i webbutiken på www.gothiafortbildning.se.

Om författaren
Liria Ortiz är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och handledare, utbildningskonsult, föreläsare och författare. Hon utbildar och handleder i MI och är medlem i nätverket MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers). Hon är också med i flera expertpaneler, bland annat för Insidan i Dagens Nyheter och på Psykologförbundets nätplats Psykologiguiden.

Pia Leufstedt, PR-ansvarig
pia.leufstedt@gothiafortbildning.se