Lärarnas Riksförbund och Gothia Fortbildning arrangerar Lärkraft tillsammans

För andra året i rad tar Gothia Fortbildning och Lärarnas Riksförbund ett gemensamt steg för en mer likvärdig skola genom att arrangera konferensen Lärkraft i höst. Lärkraft är en återkommande skolkonferens för lärare och skolledare. Årets tema är ”Likvärdighet, demokrati och bildning”.

Under 2020 avsätter riksdagen 4,8 miljarder kronor i statsbidrag för att öka likvärdigheten i landets skolor. När likvärdigheten brister påverkas också vår demokrati och bildning.

Den svenska skolan slår år efter år ut en tredjedel av alla elever. Det krävs starka grepp för att förbättra skolans likvärdighet, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

– Med hjälp av internationella skolforskare och drivna skolprofiler vill vi borra djupare i vad skolan kan göra för att ge alla elever så goda förutsättningar som möjligt, säger Tobias Ludvigson, affärsområdeschef Skola på Gothia Fortbildning.

– En god förutsättning för en levande och aktiv demokrati är att alla är välutbildade. Det förutsätter behöriga och legitimerade lärare med god tillgång till kontinuerlig och kvalitativ fortbildning. En bättre samsyn kring detta kan ge skolan och lärarna hopp, säger Åsa Fahlén.

Lärkraft är årets kompetensutvecklingsdag för lärare och skolledare på högstadiet och gymnasiet. Syftet är att ge en fördjupad kunskap och nya perspektiv från omvärlden kring hur svensk skola ska bli mer likvärdig.

Bland talarna märks bland andra den kanadensiska forskaren Carol Campbell, journalisten Martin Schibbye, Handelshögskolans rektor Lars Strannegård och Årets Svensk 2018; Hamid Zafar.

Sveriges Skolledarförbund är samarbetspartner.

Kort om Lärkraft 2020 - likvärdighet, demokrati och bildning
Datum:
Onsdag 21 oktober
Plats:
City Conference Centre, Stockholm
Key note speakers:
Carol Campbell, Martin Schibbye, Lars Strannegård, Augustin Erba
Program: Två valbara spår – Ledarskap och lärare
Föreläsare:
Helena Wallberg, författare och specialpedagog
Anna Österlund, enhetschef Skolverket
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
Matz Nilsson, ordförande Sveriges Skolledarförbund
Mattias Karlsson, politiskt redaktör Hallandsposten
Per Kornhall, oberoende expert inom skolområdet
Sirrka Persson, rektor Kringlaskolan Södertälje
Hamid Zafar, barn- och utbildningschef, Årets Svensk 2018
Johan Alm, forskarutbildad lärare och författare
Anna Sterlinger Ahlring, lärare och författare
Karin Boberg, lärare och författare
Moderatorer: Gabriella Ahlström, kultur- och samhällsjournalist och författare
Matz Nilsson, ordförande Sveriges Skolledarförbund
Camilla Askebäck Diaz, författare och Matematik- och NO-lärare

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Gothia Fortbildning
Helén Kim
helen.kim@gothiafortbildning.se

Lärarnas Riksförbund
Maria Reuterskiöld
maria.reuterskiold@lr.se

Om Gothia Fortbildning
Gothia Fortbildning erbjuder kompetensutveckling för dem som arbetar inom skola, vård och omsorg. Vi ger ut tidningar, böcker, broschyrer och digitala tjänster samt arrangerar kurser, konferenser och uppdragsutbildningar. Vår verksamhet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Målet är att sprida kunskap som inspirerar och gör nytta.​

Om Lärarnas Riksförbund
Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är det ett av de största förbunden inom Saco.

Lärkraft 2020 arrangeras av Lärarnas Riksförbund och Gothia Fortbildning. Temat är likvärdighet, demokrati och bildning.
Lärkraft 2020 är en kompetensutvecklingsdag för lärare och skolledare för att öka likvärdigheten i svensk skola.
Några av huvudtalarna är kanadensiska forskaren Carol Campbell, journalisten Martin Schibbye, Handelshögskolans rektor Lars Strannegård och Årets Svensk 2018 Hamid Zafar.

Den svenska skolan slår år efter år ut en tredjedel av alla elever. Det krävs starka grepp för att förbättra skolans likvärdighet.
Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund
Vi vill ge nya perspektiv och borra djupare i vad skolan kan göra för att ge alla elever så goda förutsättningar som möjligt.
Tobias Ludvigson, affärsområdeschef Skola på Gothia Fortbildning