• Gothia Kompetens/

Vuxna mycket viktigare för barn än de själva tror – I Gothia Fortbildning och Bris nya bok får vuxna hjälp att lyssna på barn och unga

Fungerande relationer och tillit till vuxenvärlden ökar barns förmåga att utvecklas och må bra. Och vuxna är viktigare som medmänniskor i barnens vardag än vad de kanske tror. Det menar Bris sakkunnige Petter Iwarsson, författare till nya boken ”Du behövs som vuxen”.

Bokens budskap är att fler vuxna kan utveckla sina förmågor att lyssna, förstå och kommunicera med barn och unga. Till synes små saker kan spela stor roll. Med teori och konkreta exempel ges läsaren stöd för att bättre kunna lyssna och förstå barn och unga. Boken ger kunskap, mod och hopp om att förändring är möjlig. Ingen vuxen kan göra allt, men alla kan göra något.

– Alla vuxna kan hjälpa barn i sin närhet att skapa motståndskraft och livsmod. Det är en tydlig erfarenhet av tusentals samtal till Bris och det bekräftas också i forskning. Ändå är många vuxna osäkra och rädda för att göra fel, säger Petter Iwarsson, kurator och författare till ”Du behövs som vuxen”, som ges ut av Gothia Fortbildning i samarbete med Bris.

Föreläser på Bokmässan
Petter Iwarsson föreläser om sin bok Du behövs som vuxen på Bokmässan i Göteborg.
Torsdag 22 september klockan 11.30 - 11.50. Han kommer också att finnas på plats i Gothia Fortbildnings monter.

Om författaren
Petter Iwarsson är socialpedagog med vidareutbildning inom handledning, familjebehandling och barn- och ungdomspsykoterapi. Efter många år i Bris stödverksamhet arbetar han nu som sakkunnig på Bris samt som skolkurator. Han har sedan tidigare skrivit böckerna ”Samtal med barn och ungdomar” och ”Samtal i skolan – en möjlighet till utveckling”.

Titel: Du behövs som vuxen – en inspirerande bok för dina samtal med barn och unga
Författare: Petter Iwarsson
ISBN: 978-91-7295-979-5
Utgivning: 12 augusti 2016
Omfång: 168 sidor
Cirkapris: 180 kronor exklusive moms
Gothia Fortbildning ger ut boken i samarbete med Bris. Den kan köpas på www.gothiafortbildning.se och i nätbokhandeln.

Fakta om Gothia Fortbildning
Gothia Fortbildning erbjuder kompetensutveckling för dem som arbetar inom skola, vård och omsorg. Vi ger ut tidningar, böcker och broschyrer samt arrangerar kurser, konferenser och uppdragsutbildningar. Vår verksamhet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Målet är att sprida kunskap som inspirerar och gör nytta. Besök www.gothiafortbildning.se för mer information om oss och om våra produkter.

Fakta om Bris
Barnens rätt i samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och unga samt upprätta möjligheter för dem att föra en dialog med vuxna. FN:s konvention om barnets rättigheter är utgör grunden för Bris arbete. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se

Pia Leufstedt, PR-ansvarig Gothia Fortbildning
pia.leufstedt@gothiafortbildning.se
Anna Holmqvist, pressekreterare Bris
anna.holmqvist@bris.se

Gothia Fortbildning ger ut boken Du behövs som vuxen i samarbete med Bris.

Alla vuxna kan hjälpa barn i sin närhet att skapa motståndskraft och livsmod. Det är en tydlig erfarenhet av tusentals samtal till Bris och det bekräftas också i forskning. Ändå är många vuxna osäkra och rädda för att göra fel.
Petter Iwarsson