O ’Learys kräver kollektivavtal för de anställda

Restaurangkedjan O’ Learys kommer att se till att samtliga enskilda bolag som driver deras koncept har kollektivavtal och att de är medlemmar i branschorganisationen Visita. Det är resultatet av Hotell- och restaurangfackets långsiktiga arbete att driva på för ett starkare skydd för anställda på O’ Learys restauranger.

- Anställda på O’ Learys resturanger kan vara nöjda med den här framgången, säger Per Persson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket. Kollektivavtal innebär att de garanteras löner, försäkringar och en tryggare tillvaro på jobbet.

O ’Learys Trademark, som skriver franchiseavtal med bolag som driver restauranger i namnet O ’Learys, har nu infört ett krav på kollektivavtal och medlemskap i Visita. Detta innebär att alla bolag som drivs under O ’Learys märke kommer att kunna ha Hotell- och restaurangfackets märkning ”Schysta villkor” i en snar framtid.

- Vi är glada att O’ Learys Trademark nu har lyssnat på våra påpekanden att många av deras franschisetagare har saknat kollektivavtal för de anställda, säger Per Persson.

• Anställda på O’ Learys resturanger kan vara nöjda med den här framgången, säger Per Persson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket. Kollektivavtal innebär att de garanteras löner, försäkringar och en tryggare tillvaro på jobbet.

• Vi är glada att O’ Learys Trademark nu har lyssnat på våra påpekanden att många av deras franschisetagare har saknat kollektivavtal för de anställda, säger Per Persson.

Pressjour 070  - 48 48 100
Per Persson, ombudsman 070 - 168 98 25