Jenny Svensson ny vd och huvudägare – femte generationen tar över klassiska Hugo Ericson Ost

Nu tar femte generationen över familjeföretaget Hugo Ericson Ost. Det är Jenny Svensson, svensk mästare i ostkunskap som nu blir vd och samtidigt huvudägare i det klassiska familjeföretaget som drivit sin ostbutik i Göteborgs Saluhall sedan 1889 och som både förädlar svensk hårdost och importerar dessertostar.

– Hugo Ericson Ost går in i en mycket spännande period. Ost är modernt och trendigt och här är vi på Hugo Ericson långt framme. I december är det invigning av renoverade Saluhallen och då kommer vi att öppna en uppdaterad och modern ostbutik, säger Jenny Svensson, som är utbildad kock och har arbetat på företaget sedan 1999.

Hugo Ericson Ost omsätter cirka 40 miljoner kronor och av dessa står butiken i Saluhallen för cirka 10 miljoner kronor.

– Ambitionen är att utveckla både butiken och grossistverksamheten. Idag finns våra ostar framför allt i livsmedelsbutiker i Västsverige och vi räknar med att nyanställa och fortsätta expandera i andra områden, säger ostexperten Jenny Svensson, som under våren synts i TV4:s ostskola i Nyhetsmorgon.

Hugo Ericson Ost grundades av lanthandlaren Johan Bernt Andersson. 1889 öppnade han en ostbutik i Saluhallen i Göteborg och 1931 tog hans 17-åriga barnbarn, Hugo Ericson, över verksamheten. Hugo Ericson utvecklade verksamheten med nya butiker och köpte ett mejeri som gjordes om till ostlager, där man än idag förädlar och lagrar drygt 100 ton ost.

– Hugo Ericson var min morfar och det ska bli oerhört spännande att tillsammans med alla enormt duktiga medarbetare föra traditionen vidare. Vi har en stabil verksamhet och ett starkt varumärke varifrån vi har stora möjligheter att utvecklas och expandera, säger Jenny Svensson.

Jenny Svensson, svensk mästare i ostkunskap, tar över familjeföretaget Hugo Ericson Ost, som grundades av lanthandlaren Johan Bernt Andersson 1889.

www.hugoericsonost.se, www.ostochkex.se