1 300 unga vuxna i Växjö bor ofrivilligt kvar hemma

Enligt Hyresgästföreningens rapport Unga vuxnas boende i Sverige 2021 anger 1 300 unga vuxna i Växjö att de bor hemma med sina föräldrar. 90 procent av dem uppger att de hellre skulle vilja bo på annat sätt.

- Det skapar en oro för framtiden om man tvingas bo kvar hemma fast man verkligen inte vill. Att kunna flytta hemifrån och kunna skaffa en egen bostad är ett viktigt steg i att bli vuxen, säger Andreas Jansson, ledamot i Hyresgästföreningen region Sydost.

Det är första gången som Hyresgästföreningen genomför undersökningen och rapporten för Växjö. I jämförelse med storstadsregionerna ser det i år bättre ut för unga vuxna i Växjö men det är ändå en betydande grupp enligt Hyresgästföreningen.

- Över 1 300 unga vuxna i Växjö är ofrivilligt hemmaboende. Det är viktigt att siffran inte blir högre utan arbetas bort, säger Andreas Jansson.

Enligt Hyresgästföreningen finns det flera åtgärder som kan sänka trösklarna för unga in på bostadsmarknaden. Till exempel en bostadsförmedling efter behov, inte bara kötid, stärka bostadsbidraget och utveckla dagens investeringsstöd för att skapa fler hyresrätter.

Sedan 1997 har Hyresgästföreningen skrivit rapporten ”Unga vuxnas boende”. Rapporten visar hur unga vuxna mellan 20 och 27 år bor och vill bo bland annat i Växjö. Hur bostadssituationen för unga vuxna ser ut, och hur utvecklingen av de unga vuxnas bostadssituation ser ut över tid.

Kontakt:

Andreas Jansson, ledamot Hyresgästföreningen region Sydost