500 000 kronor tillbaka till medlemmarna i Hyresgästföreningen region Sydost

I region Sydost ingår Östergötlands-, Kalmar-, Blekinge-, Jönköpings- och Kronobergs län samt region Gotland.

Varje dag kämpar Hyresgästföreningens jurister och ärendehandläggare för medlemmarnas rättigheter. Ofta slutar det med pengar tillbaka rakt ner i fickan för medlemmen. Första halvåret 2020 har medlemmarna i Hyresgästföreningen region Sydost, fått tillbaka över en halv miljon kronor.

Vid en tvist med sin hyresvärd är det som hyresgäst inte alltid lätt att veta vad man har för rättigheter. Som medlem i Hyresgästföreningen har man möjlighet till juridisk hjälp och dagligen får Hyresgästföreningens ärendehandläggare och jurister samtal från oroliga med-lemmar.

-    Hyresgäster som vänder sig till oss behöver ofta hjälp med att hävda sina rättigheter inför hyresvärden. Det kan vara att man bor i en lägenhet med undermålig ventilat-ion, uteblivet varmvatten eller något annat som kan räknas som en brist, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Under första halvåret 2020 har medlemmarna i Hyresgästföreningen region Sydost fått till-baka strax över en halv miljon kronor.

-    Många ärenden handlar inte direkt om pengar. Att få bo kvar i sitt hem efter en obe-fogad uppsägning kan vi inte räkna om i pengar och att få en brist åtgärdad som länge varit ett problem har så klart ett värde i sig själv. Själva summan visar ändå ett tydligt sätt nyttan med medlemskapet, säger Lena Andersson.

För mer information, kontakta gärna:

Lena Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
Telefon: 010-459 21 11