AB Bostäder i Borås vill höja hyrorna mitt i coronapandemin

AB Bostäder kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning med 3,5 procent. Något som Hyresgästföreningen inte är beredd att acceptera.

Den 30 november drar förhandlingen ingång mellan kommunägda AB Bostäder och Hyresgästföreningen.  Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna för 6 595 hushåll med 3,5 procent från den 1 februari. Motparten Hyresgästföreningen däremot manar till extrem återhållsamhet och deras förhandlare, Stefan Lindborg, anser att bolagets krav är tondövt.

– AB Bostäder begär samma hyreshöjning som de begärde i fjol, men då såg ekonomin helt annorlunda ut. Coronapandemin har satt stor press på många hyresgästers ekonomi. Det måste bolaget ta hänsyn till.

Enligt Lindborg är oron stor bland organisationens medlemmar. Höga varseltal och stigande arbetslöshet urholkar hyresgästernas ekonomi och framtidsoptimism. Många har fått kraftigt minskad inkomst.

Hyresgästföreningen har låtit Enkätfabriken undersöka hur hyresgästerna har påverkats av Coronapandemin. Enligt undersökningen är sju av tio västsvenska hyresgäster oroliga över sin privatekonomi. Fyra av tio hyresgäster har fått minskade inkomster och vet inte hur länge de kan fortsätta att betala sin hyra.

– För bostadsbolagen ser det helt annorlunda ut. De kan se tillbaka på flera lönsamma år där de gynnats av hög efterfrågan, ett långvarigt lågränteläge med billig finansiering och den bästa långsiktiga avkastningen av alla fastighetssegment. Ägande och förvaltning av hyresfastigheter har över tid varit en god affär. Man har fått täckning för kostnadsutvecklingen, och samtidigt under de senaste tre åren kunnat gå med ett växande överskott efter avdrag för räntor och avskrivningar, konstaterar Lindborg.

– AB Bostäders driftnetto och överskottsgrad har ökat över de senaste tre åren. När arbetslösheten är högre än under finanskrisen och pandemin ser ut att förvärras måste även bostadsbolaget inse att det inte är ”business as usual”.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle AB Bostäders krav innebära en höjning med 196 kronor.

Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

AB Bostäder i Borås vill höja hyrorna med 3,5 procent.

Citat

Stefan Lindborg, Hyresgästföreningens förhandlare