Förhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Kalmarhem strandas.

Hyresförhandlingen som pågått, mellan Hyresgästföreningen och Kalmarhem, sedan oktober har nu avslutats då parterna fortfarande står för långt ifrån varandra. Bolagets yrkande har varit orimligt högt och Hyresgästföreningen har inte kunnat acceptera det.
- Vi är chockade över yrkandet och ser i nuläget inga gemensamma vägar framåt säger Christer Bergqvist, förtroendevald i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation i Kalmarhem.

Inför årets förhandlingar fanns det hopp från Hyresgästföreningens sida att bolagens yrkanden skulle vara måttfulla. Tyvärr är det tydligt att det allmännyttiga bolaget, Kalmarhem, bortser ifrån Hyresgästföreningen uppmaning om lägre nivå på hyreskraven.

- Vi tror på att förhandlingsöverenskommelser ska ingås lokalt, så nära de berörda hyresgästerna som möjligt. Vi har dock haft flertalet samtal med Kalmarhem där vi har mottagit ett yrkande som i likhet med flera bolag i regionen ligger långt över rikssnittet. En sådan höjning är inte rimlig, och saknar förankring i lokala taxor, säger Jacob Nääf, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Trots flera förhandlingstillfällen kommer inte Hyresgästföreningen överens med Kalmarhem om hyran för 2022. Det innebär att förhandlingen nu går vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK).

- Vi känner en oro för vad detta kommer leda till. Mardrömsscenario är att det leder till att hyresgästerna inte har råd att bo kvar. Jag vill påminna Kalmarhem om att de har en viktig funktion i samhället; att se till att vi hyresgäster har ett hem som vi har råd med, säger Christer Bergqvist.

HMK är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag, som Kalmarhem, och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om båda parter inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:
Jacob Nääf, Förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
Telefon: 010- 459 21 40