Förhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Karlshamnsbostäder strandas

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Karlshamnsbostäder om hyrorna för 2023, för 2 291 lägenheter, avbryts då parterna fortfarande står för långt från varandra, varvid Karlshamnsbostäder valt att hänskjuta ärendet vidare till parternas gemensamma tvistlösningsorgan Hyresmarknadskommittén, HMK.

Vi har från Hyresgästföreningen verkligen försökt komma överens och förespråkat fortsatta förhandlingar för en långsiktigt hållbar överenskommelse för båda parter men parterna står alldeles för långt ifrån varandra, säger Ingvar Andersson, ordförande i Hyresgästföreningen Karlshamn.

Då parterna inte kommer överens avbryts hyresförhandlingen och nu går ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK).

– Tyvärr kommer det nu dra ut på tiden före det att hyresgästerna får reda på sin nya hyra, vilket även riskerar en retroaktiv del. Vi kan inte acceptera att hyrorna höjs mer än nödvändigt och i det här fallet är fastighetsägarens bud på 7,41% alldeles för högt. Vår ambition har hela tiden varit att komma överens lokalt men det är tydligt att Karlshamnsbostäder inte håller med, säger Ingvar Andersson, ordförande i Hyresgästföreningen Karlshamn.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

– Hyresförhandlingen ska föras mot bakgrund av trepartsöverenskommelsen. Dessutom har fastighetsbranschen haft många goda år kantade av låga räntor, säger Ingvar Andersson, ordförande i Hyresgästföreningen Karlshamn.

Hyresmarknadskommittén (HMK)

Hyresmarknadskommittén (HMK) är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om parterna inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:
Ingvar Andersson, ordförande i Hyresgästföreningen Karlshamn
E-post: lingvar.andersson.ia@gmail.com