Förhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Ronnebyhus strandas

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Ronnebyhus om hyrorna för 2023 avbryts då parterna fortfarande står för långt från varandra, Ronnebyhus har nu valt att skicka ärendet vidare till parternas gemensamma tvistlösningsorgan Hyresmarknadskommittén, HMK.

Årets förhandlingsläge är unikt. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket resulterar i en drastisk kostnadsutveckling. Hyresgäster har små marginaler och riskerar att tvingas flytta och förlora sina hem om hyrorna höjs för mycket. Det förlorar hela samhället på.

- Vår ambition har hela tiden varit att komma överens lokalt men Ronnebyhus valde att avbryta förhandlingen och gå vidare till HMK, säger Anita Sjödahl, ordförande i förhandlingsdelegationen Ronneby.

När hyresförhandlingen startade yrkade Ronnebyhus om en hyreshöjning på 7,03 procent, vilket Hyresgästföreningen inte kan acceptera.

Tyvärr kommer det nu dra ut på tiden. Det riskerar även landa en retroaktiv del på hyresgästerna. Vi kan inte acceptera att hyrorna höjs mer än nödvändigt och i det här fallet är fastighetsägarens bud alldeles för högt, säger Anita Sjödahl, ordförande i förhandlingsdelegationen Ronneby.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Hyresmarknadskommittén (HMK)

Hyresmarknadskommittén (HMK) är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om parterna inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:
Namn: Anita Sjödahl, ordförande i förhandlingsdelegationen Ronneby
E-post: anita.sjodahl@gmail.com