GotlandsHem strandar hyresförhandlingen

Pandemin har skapat en ekonomisk oro bland många hyresgäster. Även om Sverige återhämtar sig så innebär inte det att samhället gör det lika snabbt. Hyresgästföreningen anser att GotlandsHems yrkande på 5,3 procent är oskäligt av flera skälNu frångår GotlandsHem förhandlingarna och drar ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK).
- Vi kan inte gå med på ett så högt krav. Det är inte rimligt att hyrorna ska höjas så pass mycket med tanke på lokala förutsättningar och GotlandsHems ekonomi, säger Stefan Uddebrant, ordförande Hyresgästföreningen Gotland.

Efter ett möte och tre förhandlingstillfällen har nu GotlandsHem valt att stranda förhandlingarna med Hyresgästföreningen.

- Det är väldigt tråkigt att vi inte har kunnat komma överens, men vi måste se till hyresgästernas intressen och då kan vi inte gå med på kraven som lagts fram, säger Stefan Uddebrant , ordförande Hyresgästföreningen Gotland.

GotlandsHem hävdar att de grundar sitt yrkande på tidigare uteblivna hyresintäkter.

- Det är kostnadsutvecklingen som ska påverka hyresutvecklingen. Och i förhållande till de sammanlagda kostnadsökningarna vi kan se hos GotlandsHem är yrkandet alldeles för högt. Tyvärr står vi ganska långt ifrån varandra om vilket underlag som ska användas vid förhandling, säger Stefan Uddebrant

Oenigheten har lett till att förhandlingen nu kommer att gå vidare till HMK.

HMK är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag, som GotlandsHem, och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om båda parter inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:
Stefan Uddebrant, Ordförande i förhandlingsdelegationen region Sydost.
E-post: stefan.uddebrant@gmail.com

Sussane Davidsson, Förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.
E-post: susanne.davidsson@hyresgastforeningen.se
Telefon: 010-45 92 125