Hultsfreds Bostäder vill höja hyrorna trots krisen

43 procent av hyresgästerna oroar sig för att kunna betala sin hyra, enligt en undersökning från Hyresgästföreningen. I Hultsfred vill allmännyttiga Hultsfreds Bostäder ändå höja hyran med 4,95 procent.

Hyresgästföreningen har mottagit en förhandlingsframställan från Hultsfreds Bostäder där bolaget anger att de vill höja hyrorna med 4,95 procent från 1 januari 2021. Detta trots att både landet och många enskilda hyresgäster just nu har en mycket ansträngd ekonomi till följd av pandemin.

Hyresgästföreningen önskar se oförändrade hyror.

- Det är inte bara pandemin som gör den närmaste tiden osäkert. Hur ekonomin ska lösas när bolaget troligen kommer att riva runt 170 lägenheter i Stålhagen och i Virserum är också oklart, säger Erik Malmberg, förhandlare hos Hyresgästföreningen.

I en nationell undersökning bland föreningens medlemmar uttryckte 43 procent en oro för att kunna betala hyran på grund av pandemins effekter på deras privatekonomi. Hyresgästföreningen menar att oförändrade hyror är ett sätt att hjälpa hyresgästerna genom krisen. En kris som drabbat hyresgäster hårt, men som fastighetsägare inte påverkats av på samma sätt.

För mer information, kontakta gärna:

Erik Malmberg, förhandlare Hyresgästföreningen
Telefon: 010-459 21 62