Hyran klar för Vaggeryd-Skillingaryds Bostads AB (VSBO) hyresgäster

Nu är tvisten avgjord. Den långa förhandlingsprocessen har kommit till sin ände och Hyresmarknadskommittén (HMK) har fattat beslut om hyreshöjningen för 2022. En höjning om två procent.

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och VSBO har pågått sedan oktober 2021. Bolaget krävde då en hyreshöjning på 5,62 procent, ett orimligt och chockerande yrkande enligt Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen och VSBO lyckades inte nå en lokal överenskommelse, ärendet gick därmed vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK). HMK ansåg att alla möjligheter till förhandling inte var uttömda. Förhandlingen återupptogs lokalt igen.

Trots återupptagandet lyckades parterna inte träffa en överenskommelse och förhandlingen blev återigen hänskjuten till central förhandling. Slutligen kom HMK med ett beslut om två procent från 1 januari 2022. Detta innebär att hyresgästerna får betala retroaktivt för de månader som passerat.

-Vi välkomnar klarhet i årets förhandlingar så att hyresgästerna äntligen får veta att deras hyreshöjning är på två procent. Förhoppningsvis löser vi framtida förhandlingar lokalt, och vi vill passa på att välkomna hyresgästerna inom VSBO:s bestånd att ta kontakt med oss om de vill vara med och påverka sin hyra framöver, säger Patrick Åhlin delegationsordförande i Hyresgästföreningen.

-Det är tråkigt att förhandlingen blev hänskjuten till HMK eftersom vi starkt tror på förhandlingssystemet och är för att överenskommelser ingås lokalt och så nära de berörda hyresgästerna som möjligt. Vi välkomnar beslutet, men vi strävar mot att framöver försöka undvika att en sådan situation ska uppstå och förhoppningsvis hädanefter kunna träffa överenskommelser lokalt, säger Josef Nuay, förhandlare på Hyresgästföreningen.

HMK är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag, som VSBO, och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om båda parter inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:
Josef Nuay, Förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
Telefon: 010- 459 21 68