Hyresbostäder höjer hyran med 1,7%

Hyresgästföreningen och Hyresbostäder har enats om hyreshöjningen för 2022. Överenskommelsen på 1,7% i hyreshöjning träder i kraft den 1 januari.

I höstas påkallade Hyresbostäder förhandling genom ett första bud på 3,7%.

- Vi har haft en bra förhandling där bolaget har lyssnat på våra argument och vi känner oss nöjda med överenskommelsen på 1,7%, säger Jonathan Andersson, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Hyresgästföreningen har manat till måttfullhet inför årets hyresförhandlingar. Låga höjningar innebär en ökad trygghet för landets tre miljoner hyresgäster. Det innebär även en viktig del i omstarten av landets ekonomi efter pandemin.

Hyreshöjningen på 1,7% från den 1 januari 2022 motiverar Hyresbostäder med ökade kostnader gällande taxor så som sopor, vatten och värme samt underhåll.

För mer information, kontakta gärna:

Jonathan Andersson, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: