Hyresförhandling med Habo Bostäder AB är klar

Hyresgästföreningen och Habo Bostäder AB har nu kommit överens om 2022 års hyror för Habo Bostäders cirka 600 lägenheter. Överenskommelsen innebär en hyreshöjning med 19,49 kronor per kvadratmeter och år från den 1 april 2022, vilket innebär en höjning på strax över 100 kronor per månad för en snittlägenhet.

Cirka 600 lägenheter omfattas av förhandlingsöverenskommelsen. I förhandlingen har man tagit hänsyn till lokala förutsättningar och kostnadsökningar i form av höjda taxor och avgifter

- Som förtroendevald inom Hyresgästföreningen upplever jag att Habo Bostäder har lyssnat på vår argumentation. Till nästa förhandling har jag en förhoppning om att fler hyresgäster, boende inom beståndet, vill vara med på förhandlingar om hyror eller hyresvillkor säger, Brigitte Widell representant från Vätterbygdens styrelse.

Habo Bostäders utgångskrav i förhandlingen var att höja hyran med 2,5 procent, vilket motsvarar 29 kronor per kvadratmeter och år.

- Vi har haft en god dialog och nått en bra överenskommelse mot bakgrund av deras yrkande. Utifrån bolagets yrkande hade höjningen inneburit en höjning på ca 160 kronor per månad för en snittlägenhet. I och med vår överenskommelse innebär det istället en höjning på strax över 100 kronor per månad, säger Angelica Karlsson förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

För mer information kontakta gärna:
Angelica Karlsson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen
E-post: angelica.karlsson@hyresgastforeningen.se