​Hyresförhandling med Sölvesborgshem är klar

Årets hyresförhandling mellan Hyresgästföreningen och Sölvesborgshem AB är klar. Överenskommelsen för 2020 landar i att hyrorna kommer höjas med 1,58 procent. Hyreshöjningen börjar gälla från 1 januari 2020.

Höstens hyresförhandling inleddes med att Sölvesborgshem yrkade hyreshöjning på 2,93 procent. Efter tuffa förhandlingar landade överenskommelsen på 1,58 procent.

– I förhandlingarna har vi utgått ifrån en rad ekonomiska faktorer, hyresgästernas värderingar av sitt boende och hyresvärdens framtida behov. Jag är nöjd över att vi kunde komma överens lokalt istället för att det skulle gå vidare till Hyresmarknadskommittén som förra året, säger Mikael Nelander, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

För en lägenhet som idag har en månadshyra på 5 000 kronor blir höjningen 79 kronor per månad från och med den 1 januari 2020.

Nytt för i år är också en överenskommelse där Hyresgästföreningen och Sölvesborgshem tillsammans ska försöka ta fram en modell för framtida hyresförhandlingar. Tanken med modellen är att underlätta förhandlingen samt skapa en samsyn kring hyreshöjningen då fastighetsägare och Hyresgästföreningen går in med olika infallsvinklar.

Nu påbörjas samtal som ska ligga till grund inför nästa års förhandling. Om diskussionerna blir lyckade kan det vara ett gott exempel att jobba vidare med hos andra allmännyttiga bolag.

– Jag tror samtalen kommer vara till stor hjälp. Istället för att jobba fram förhandlingsunderlag på olika håll så sätter vi oss ner tillsammans, säger Mikael Nelander.

För mer information, kontakta gärna:

Mikael Nelander, förhandlare på Hyresgästföreningen
E-post: mikael.nelander@hyresgastforeningen.se