Hyresförhandlingarna i Växjö med de privata hyresvärdarna klara

Hyresförhandlingarna med flertalet privata fastighetsägare i Växjö är klara. Hyrorna höjs med i snitt 1,7 – 1,8 procent från den 1 januari 2022.

Merparten av de privata fastigheterna i Växjö är färdigförhandlade och uppgörelsen hamnade i snitt på 1,7 – 1,8 procent från 1 januari. Det handlar om fastigheter som Fastighetsägarna Syd är ombud för, samt ett flertal lokala privata hyresvärdar som förhandlar själva. Totalt rör det sig om cirka 4 150 lägenheter fördelade på 140 fastigheter. Höjningen motsvarar cirka 105 kronor per månad för en snittlägenhet på 67 kvadratmeter i fastigheter som är förhandlade med Fastighetsägarna Syd.

– Förhandlingsklimatet har varit bra, och alla parter verkade för att få fram en lösning till den 1 januari, säger Lida Zezovska, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Hyresförhandlingarna med de kommunala bolagen Växjöbostäder och Vidingehem är strandade och har gått vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK) för prövning.

För mer information, kontakta gärna:
Lida Zezovska, förhandlare, Hyresgästföreningen region Sydost
Telefon:  010-459 21 96