Hyresförhandlingen har startat i Kronobergs län och Blekinge

Inför årets hyresförhandlingar meddelade Fastighetsägarna att de ansåg en hyreshöjning med 10 procent som rimlig. Nu har Fastighetsägarna Syd, påkallat förhandling med yrkanden för respektive kommuner, som går i samma linje. Det är orimliga siffror enligt Hyresgästföreningen.

Den årliga hyresförhandlingen är påbörjad mellan Hyresgästföreningen region Sydost och Fastighetsägarna Syd, branschorganisation och ombud för privata hyresvärdar i Kronobergs län och Blekinge. Även fastighetsägarna Syd har valt att yrka på hyreshöjningar nära 10 procent.

-Yrkandena är helt orimliga. Detta kan vi absolut inte acceptera, säger Urban Jönsson, ordförande för Hyresgästföreningen i Ronneby

Sverige står inför ett samhällsekonomiskt, mycket svårt läge och Hyresgästföreningen är orolig för hur årets yrkanden kommer belasta hyresgästerna ytterligare. Hyresgästerna har helt enkelt inte råd.

- Hyresgäster påverkas av det ekonomiska läget på fler sätt än hyran och ska inte behöva bära bolagens kostnader fullt ut säger Susanne Filipsson, förtroendevald och ledamot i regionstyrelsen i Hyresgästföreningen region Sydost.

Fastighetsägarna Syd yrkar på följande hyreshöjningar:

Kommun        Hyreshöjning

Alvesta           9,14%

Lessebo          8,43%

Ljungby         9,57%

Markaryd       9,12%

Tingsryd         9,06%

Uppvidinge     9,01%

Växjö             9,29%

Karlshamn     9,44%

Karlskrona     8,67%

Olofström       9,16%